사회적 기업가 교육을 위한 통합적 사회적 기업가정신 모델의 탐색Building an Integrative Social Entrepreneurship Model for the Social Entrepreneur Education
- Other Titles
- Building an Integrative Social Entrepreneurship Model for the Social Entrepreneur Education
- Authors
- 민동권
- Issue Date
- Mar-2017
- Publisher
- 한국로고스경영학회
- Citation
- 로고스경영연구, v.15, no.1, pp 1 - 22
- Pages
- 22
- Journal Title
- 로고스경영연구
- Volume
- 15
- Number
- 1
- Start Page
- 1
- End Page
- 22
- URI
- https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/3032
- ISSN
- 1598-8813
- Abstract
- 사회적 기업가들이 추구하는 바는 도움을 필요로 하는 사람들이나 사회를 섬기는 것(즉 사회적 가치 창출)이기 때문에 예외적인 경우가 있음에도 불구하고 성경적 가치에 부합한다. 본 논문에서는 사회적 기업가 교육을 위한 통합적 사회적 기업가정신 모델을 탐색하여 교육 내용에 따른 교육 방식의 연관성을 향상하는데 기여하고자 한다. 이를 위해 기존연구를 바탕으로 사회적 기업가관을 정리하고 사회적 기업가정신의 구성요소를 유형화하며 사회적 기업가의 태도 교육 방안을 모색하였다.
기본적으로 ‘통합적 사회적 기업가정신 모델’은 속성, 자질, 영역에 따라 교육할 세부 자질을 분류한 체계이다. 높은 중요성에 비해 대학 교육에서 특히 소홀하게 다뤄지고 있는 부분은 사회성, 사명감, 동기부여, 태도 교육이다. 태도 교육에서는 공감 교육, 도덕적 판단력 교육 등이 이뤄져야 한다. 공감과 도덕적 판단력 수준은 자기효능감, 직접적인 요청, 유대관계, 문제 인식, 사회적 경험, 사회적 동의 등을 증진함으로써 높일 수 있다. 이를 위한 교육 방안으로 컨설팅, 사례 연구, 기업가 인터뷰, 경험담, 현장방문, 반추 저널, 일기, 기업가활동 클럽, 역할극, 행동 시뮬래이션, 컴퓨터 시뮬래이션, 게임놀이 등을 활용할 수 있다.
Social entrepreneurs intend to serve people in need and create social value, which is in line with the Biblical value even with a few exceptions. This paper suggests an integrative social entrepreneurship model for the social entrepreneur education to align education methods with qualification subsets of social entrepreneurship. Based on the existing studies, we investigate and categorize the subsets and particularly explore the education methods for desirable attitudes of social entrepreneurs.
Basically, the proposed Integrative Social Entrepreneurship Model is a framework for the comprehensive subsets of constructs, qualifications, and sub-categories. Existing research shows that the current collegiate social entrepreneurship education needs more coverage on sociality, social mission, motivation, or attitude. The attitude education should deal with empathy and social judgement by developing self-efficacy, direct request, network, problem awareness, social experience, and social consensus. Suitable education methods encompass consulting projects, case studies, interviews with entrepreneurs, life-stories, field trips, critical reflection, diaries, student entrepreneurship clubs, role playing, behavioral simulations, computer simulations, and game playing.
- Files in This Item
-
Go to Link
- Appears in
Collections - 경상대학 > 경영학부 > 1. Journal Articles
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.