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한국형 초국적 기업 해외생산 특성 분석: 현대자동차 중부유럽 동반진출 부품업체들을 중심으로Analysis on Oversea Productions of the Korean TNCs: Focusing on Suppliers that Accompanied Hyundai Motor Group in Central Europe

Other Titles
Analysis on Oversea Productions of the Korean TNCs: Focusing on Suppliers that Accompanied Hyundai Motor Group in Central Europe
Authors
김철식오중산
Issue Date
Feb-2017
Publisher
한국사회학회
Keywords
Hyundai Motor Corporations; Customer-following advancement; Production network; Localization; 현대자동차; 동반진출; 생산 네트워크; 현지화
Citation
한국사회학, v.51, no.1, pp 129 - 154
Pages
26
Journal Title
한국사회학
Volume
51
Number
1
Start Page
129
End Page
154
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/3072
DOI
10.21562/kjs.2017.02.51.1.129
ISSN
1225-0120
2765-5814
Abstract
본 연구는 현대자동차그룹의 중부유럽 생산법인과 함께 동반진출한 한국 부품업체들의 현지생산 네트워크 특성을 분석하는 것을 목적으로 한다. 본 연구에서는 동반진출 현지법인들에 대한 설문조사와 대면조사를 통해, 국내에서 형성된 고유한 생산 네트워크 특성이 중부유럽 현지에서 어떻게 구현되는지 변용과 복제라는 차원에서 규명하였다. 본 연구에 따르면, 우선 완성차업체와 동반진출 부품업체로 구성된 현지 생산네트워크는 구성에 있어 큰 변화를 보이지 않고 있는데, 이는 현지 부품업체에 대한 높은 진입장벽 혹은 제한성이 높다는 것을 의미한다. 또한 중부유럽 진출 부품업체들은 생산에 필요한 원자재와 부품들을 대부분 한국에서 수입하거나 현지에 동반진출한 또 다른 부품업체들로부터 조달받고 있으며, 자신이 생산한 품목을 대부분 현지 완성차 생산법인인 HMMC와 KMS에 납품함으로써 높은 전속성을 보이고 있다. 마지막으로 기존에 국내에서 형성된 매출, 고용, 임금의 계층성이 현지에서도 재현되고 있다. 이렇게 완성차업체 중심의 제한적이고 계층적인 생산 네트워크가 해외에서 그대로 복제되어 지속된다는 특징은 동반진출을 먼저 시도한 일본 해외생산 사례와 구분되는, 한국형 초국적 기업 해외생산의 고유한 속성이라고 할 수 있다.
The purpose of this study is to analyze the characteristics of the local production network of suppliers that accompanied Hyundai Motor Corporation Group in Central Europe. Through questionnaire surveys and interviews, we investigated how Korea’s unique features of domestic production networks is realized in the local soil of Central Europe in terms of modification and replication. According to the research results, the production network set out in Central European locals has not changed its configuration, compared to the ways in which it was organized in Korea. It means that there is a high entry barrier or limitations for the local suppliers to go into the Hyundai’s supply networks. Suppliers that accompanied Hyundai in Central Europe imports parts needed from HQs located in Korea or purchased them from other Korean suppliers nearby. They also supply their items to HMMC or KMS and thereby they are captive to Korean carmakers. In addition, the hierarchy of revenue, employment, and wage which were already secured in Korea was duplicated in Central Europe. Consequently, the oversea productions of Korean TNCs featuring its limited and hierarchical production network is contrary to that of Japanese TNCs.
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Oh, Joong San
경상대학 (경영학부)
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