Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

대학생의 자기 지각 듣기 능력과 듣기 성향 관계 분석Analysis on the Relationship between Self-Perceived Listening Ability and the Listening Styles of University Students

Other Titles
Analysis on the Relationship between Self-Perceived Listening Ability and the Listening Styles of University Students
Authors
김미선정윤희
Issue Date
Dec-2019
Publisher
한국 리터러시 학회
Keywords
University Students; self-perceived listening ability; listening styles; self-assessment; listener; 대학생; 자기 지각 듣기 능력; 듣기 성향; 자기 평가; 청자
Citation
리터러시 연구, v.10, no.6, pp 385 - 409
Pages
25
Journal Title
리터러시 연구
Volume
10
Number
6
Start Page
385
End Page
409
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/3911
DOI
10.37736/kjlr.2019.12.10.6.385
ISSN
2586-7229
2713-8178
Abstract
이 연구에서는 대학생의 듣기 행위 분석의 일환으로, 듣기 자기 평가와 듣기 성향과의 상관관계를 분석하고자 한다. 대학생들이 가정과 학교에서 보이는 듣기 행동에 대한 자기 인식의 경향성을 탐색하고자 한다. 이를 위해, Barker & Weaver III(1995)의 듣기 스타일 프로파일(LS-16)로 대학생의 듣기 성향을 분석하였고, 대학생이 청자로서 자신의 능력을 어떻게 평가하고 있는지를 조사하였다. 대학생의 듣기능력 자기 평가가 성별에 따라 다르게 나타나는지 알아보고자 t-검증을 실시한 결과, 모든 영역에서 남학생의 자기 평가 평균 점수가 여학생의 자기 평가 평균 점수보다 높게 나타났다. 전공계열별 차이를 살펴보았더니 듣기능력 자기 평가 점수는 자연공학계열 학생들이 인문사회계열 학생들보다 높게 나타났다. 듣기능력 자기 평가와 듣기 성향의 상관분석 결과, 사람지향 듣기 성향은 학교 및 친구에 대한 듣기능력 자기 평가 점수와 정적인 상관을 보였다. 행동지향 듣기 성향은 집, 이성 친구, 가족과의 듣기능력 자기 평가 점수와 부적인 상관을 보였다. 시간지향 듣기 성향은 이성 친구에 대한 듣기능력 자기 평가 점수와의 부적 상관이 유의하게 나타났다. 듣기 능력에 대한 자기 평가는 상황 및 대상에 따라 다르게 이루어지며, 듣기 성향별로 다른 관련성을 보이는 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to analyze the correlation between self-perceived listening ability and listening styles of university students. The tendency of self-perception of listening behavior in home and school was explored by university students. For this purpose, the listening style profiles of Barker & Weaver III(1995) were used to analyze the listening styles of university students and how university students evaluated their abilities as listeners. The results of the study are as follows: In order to verify whether self-perceived listening ability differs according to gender, t-test was conducted. As a result, male students were higher than female students in all areas. And as a result of analyzing the difference by major, the students in natural engineering were higher than those in humanities and social studies. As a result of correlation analysis between self- perceived listening ability and listening styles, people-oriented listening style showed a positive correlation with the self-perceived listening ability score for school and friends. Action-oriented listening style had negative correlation with self-perceived listening ability score with home, friends of opposite sex, and family. Time-oriented listening style had a significant negative correlation with self-perceived listening ability scores for opposite sex friends. Self-evaluation of listening ability is different according to situation and object, and it is shown that there is a different relationship according to listening styles.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
문과대학 > 교육학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE