Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

상업화된 과학교육 프로그램에 대한 유아교사의 인식과 개선 방향 탐색Early Childhood Teachers’ Perceptions of and Improvement in Commercialized Science Education Programs

Other Titles
Early Childhood Teachers’ Perceptions of and Improvement in Commercialized Science Education Programs
Authors
우진경
Issue Date
Apr-2019
Publisher
한국영유아교원교육학회
Keywords
상업화된 과학교육 프로그램; 유아교사; 유아 과학교육; commercialized science education program; early childhood teacher; early childhood science education
Citation
유아교육학논집, v.23, no.2, pp 205 - 229
Pages
25
Journal Title
유아교육학논집
Volume
23
Number
2
Start Page
205
End Page
229
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/4011
DOI
10.32349/ECERR.2019.4.23.2.205
ISSN
1229-5809
Abstract
본 연구의 목적은 유아교사의 경험과 인식을 통해 상업화된 과학교육 프로그램과 그 실행과정에 대해 살펴보고, 이에 대한 개선방향을 모색하는데 있다. 이를 위해 8명의 유아교사를 대상으로 반구조화 면담이 이루어졌으며 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 교사들은 과학활동에 대한 접근성과 유아의 호기심을 상업화 과학교육 프로그램의 긍정적 측면으로 인식하고 있었다. 둘째, 교사들은 상업화 과학교육 프로그램의 활용과 실행이 단순 조작활동, 활동자료의 안전성 및 기능 결함, 활동의 부적합성, 불충분한 수업준비, 부족한 상호작용과 개인 활동, 일회성의 형식적 수업이라는 점에서 그 한계성을 보인다고 하였다. 셋째, 교사들은 상업화 과학프로그램의 개선을 위해 교사의 자구적 노력, 수업방식의 새로운 틀, 활동자료 검증, 교사의 과학수업 역량 증진을 위한 지원이 필요하다고 보았다. 본 연구는 교사의 관점을 통해 상업화된 과학교육 프로그램의 활동 실행과정에 대한 고찰이 이루어지고, 실제적 측면에서 활동의 한계점 및 개선안에 대해 논의할 수 있었다는 점에서 연구적 의의를 찾을 수 있을 것이다.
The purpose of this study is to examine the commercialized science education programs for early children and the implementation process of them, and to seek the improvement of such programs through early childhood teachers’ experiences and awareness. To this end, semi-structured interviews were conducted with eight early childhood teachers. The results of the study are as follows. First, the teachers perceived accessibility and children's curiosity about science activities were viewed as positive aspects of commercialized science programs. Second, the teachers indicated that there were limitations in applying and implementing the commercialized science programs in that many of them were simply manipulative and contained inappropriate activities, poor safety levels, defective materials, allowed insufficient preparation for lessons, individual activities had insufficient interactions, and many lessons seemed superficial. Third, the teachers pointed out that their own efforts, the new framework for teaching methods, quality inspection on activity materials, and support for developing teachers' competencies in science lessons were necessary to improve commercialized science programs. This study would be significant in that the implementation process of commercialized science education programs has been examined through the perspectives of early childhood teachers, and the suggestions for improving the programs in practice as well as the limitations of the programs have been discussed.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
생활과학대학 > 아동복지학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE