Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

유아교사의 행복감과 교수효능감이 유아의 사회적 유능성에 미치는 영향: 교사-유아 상호작용 매개효과를 중심으로The influence of preschool teachers' happiness and self-efficacy on children's social competence: The mediating effect of teacher-child interactions

Other Titles
The influence of preschool teachers' happiness and self-efficacy on children's social competence: The mediating effect of teacher-child interactions
Authors
심숙영임선아
Issue Date
Feb-2018
Publisher
한국유아교육학회
Keywords
유아교사의 행복감; 유아교사의 교수효능감; 교사-유아 상호작용; 유아의 사회적 유능성; Teachers' Happiness; Teachers' Self-Efficacy; Teacher-Child Interactions; Children's Social Competence
Citation
유아교육연구, v.38, no.1, pp 319 - 340
Pages
22
Journal Title
유아교육연구
Volume
38
Number
1
Start Page
319
End Page
340
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/4660
DOI
10.18023/kjece.2018.38.1.013
ISSN
1226-9565
Abstract
본 연구는 교사의 행복감과 교수효능감이 교사-유아 상호작용을 매개하여 유아의 사회적 유능성에 미치는 영향을 검증하는데 목적이 있다. 이를 위해 본 연구는 한국아동패널조사 7차 년도(2014년) 데이터 중 1,200명의 유아 담임교사가 응답한 자료를 사용하여 구조방정식모형 분석을 실시하였다. 그 결과, 교사의 교수효능감과 행복감 모두 교사-유아 상호작용에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉 교사의 행복감과 교수효능감이 높을수록 교사와 유아간의 상호작용도 많아지는 것으로 나타났다. 둘째, 교사-유아 상호작용은 유아의 사회적 유능성에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉 교사와 유아 간의 상호작용이 높을수록 유아의 사회적 유능성도 높게 나타났다. 셋째, 교사의 행복감과 교수효능감 모두 교사-유아 상호작용을 매개하여 유아의 사회적 유능성에 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 본 연구결과는 교사의 행복감이 높고 교수효능감이 높을수록 교사와 유아 간의 상호작용이 많아지고 이러한 교사와 유아 간 상호작용은 결과적으로 유아의 사회적 유능성을 높이게 됨을 시사하고 있다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
원격대학원 > 영·유아교육학과 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Shim, Sook Young photo

Shim, Sook Young
예술교육학과 (아동예술교육전공)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE