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공공기관 고객만족지수를 이용한 대학의 고객만족 측정도구 개발Developing Measurements of University Satisfaction using Public Customer Satisfaction Index

Other Titles
Developing Measurements of University Satisfaction using Public Customer Satisfaction Index
Authors
정복주이상철임광혁
Issue Date
Dec-2018
Publisher
한국콘텐츠학회
Keywords
공공기관 고객만족지수; 대학만족도조사; 대학성과; 서비스 품질(학생만족도조사); Public Customer Satisfaction Index; University Satisfaction; University Performance; Service Quality
Citation
한국콘텐츠학회 논문지, v.18, no.12, pp 25 - 34
Pages
10
Journal Title
한국콘텐츠학회 논문지
Volume
18
Number
12
Start Page
25
End Page
34
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/4816
DOI
10.5392/JKCA.2018.18.12.025
ISSN
1598-4877
2508-6723
Abstract
대학 환경의 경쟁이 치열해지면서 대학들은 고객 만족 지수(CSI)를 개발해서 적용해 왔다. 하지만, 기존의 CSI는 항목의 개발에만 초점을 맞추고 있어서 이러한 항목이 실제로 학생의 만족도에 어떤 영향을 주는지에 대한 의문이 있어왔다. 이러한 문제를 극복하기 위해 공공부문에서는 선행요인과 만족도간의 인과모델을 이용하는 공공기관 고객만족지수(PCSI)을 이용해 왔다. 본 연구의 목적은 PCSI 모델을 이용하여 대학용 PCSI 측정지표를 개발하는 것이다. 본 연구에서 제시된 모델을 검증하기 위해 다중 집단 확인 요인 분석을 이용하여 재측정 신뢰도 분석방법을 이용하였다. 분석결과, 본 연구에서 개발한 대학용 PCSI 측정도구의 타당성 및 신뢰성이 검증되었다. 또한 PCSI 모형의 인과관계를 분석한 결과, 서비스상품품질, 전달품질, 환경품질, 사회품질이 학생의 고객만족에 긍정적인 영향을 주며, 고객만족은 대학성과와 사회성과에 긍정적인 영향을 주는 것으로 분석되었다. 결과적으로 실제 대학의 교육 만족도를 측정하는 데 사용될 수 있으며, 대학교육의 질적 향상을 위해 실용적 기초자료를 얻을 수 있을 것으로 기대된다.
With the higher competition of university environment, universities has been adapted Customer Satisfaction Index (CSI). However, the problem of CSI focuses on score and ranking announcement. In public sectors, PCSI model is used because of increasing its strategic utilization by providing diagnosis of the phenomenon and direction for future improvement through causal model analysis. The purpose of this research is to develop a measurements of university satisfaction using PCSI. This research demonstrates validity and reliability of PCSI using test-retest method using multi-group confirmatory factor analysis. The results of this research indicate that the reliability and validity of the PCSI model is verified. Service product quality, service delivery quality, environment quality and social quality have positive effects on customer satisfaction. In turn, customer satisfaction have positve effects on university performance and social performance. In conclusion, service quality, PCSI, and service performance are clarified to be appropriate components of the satisfaction survey. These results can be used to measure the satisfaction level of education at actual universities. It is expected that practical basic data can be obtained to improve the quality of university education.
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