Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

<토지>의 상호작용 콘텐츠화에 관한 시론 —‘간도 이야기’를 중심으로A Study on the Interactive Content Adaptation of Toji —Focusing on ‘Kando Story’

Other Titles
A Study on the Interactive Content Adaptation of Toji —Focusing on ‘Kando Story’
Authors
최배은
Issue Date
Nov-2018
Publisher
대중서사학회
Keywords
토지; 상호작용 콘텐츠; 각색; 감상자의 실존; 간도; 이주서사; 방랑서사; 조선족 형성서사; 항일 희생서사; Toji; interactive content; adaptation; the existence of an appreciator; Kando; migration narrative; nomad narrative; ethnic Koreans’ formation narrative; anti-Japanese sacrifice narrative
Citation
대중서사연구, v.24, no.4, pp 63 - 95
Pages
33
Journal Title
대중서사연구
Volume
24
Number
4
Start Page
63
End Page
95
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/4838
DOI
10.18856/jpn.2018.24.4.003
ISSN
1738-3188
2713-9964
Abstract
문화산업이 발달하면서 문학작품이 다양한 콘텐츠로 제작되고 있다. 특히 어떠한 콘텐츠든지 감상자의 적극적인 참여와 상호작용이 가능한 형태로 모색되고 있다. 하지만 상호작용 콘텐츠는 실상 감상자의 행위를 제약하기에 효과적으로 제작되지 못한다면 감상자들과 유리되기 쉽다. 우리나라에서 문학의 상호작용 콘텐츠는 주로 테마파크나 전시관의 형태로 제작되고 있는데 느낌과 체험보다 앎을 우선시하여 감상자들을 구경꾼으로 전락시키고 있다. 이러한 문제점을 개선하려면 감상자의 실존적 상황에 부합하는 콘텐츠 기획이 필요하다. 그에 대해 박경리의 <토지>를 예로 들어 논한다. 말하기 양식인 <토지>는 그동안 TV 드라마, 만화 등의 보여주기 양식과 문학관, 문학공원 등의 상호작용 양식으로 각색이 이루어져왔다. 하지만 한국, 중국, 러시아, 일본 등을 배경으로 펼쳐지는 장편 역사소설 <토지>는 감상자의 세대, 지역 등에 따라 다양한 콘텐츠 제작이 가능하다. 가령, 간도에 <토지> 문학관이나 문학공원을 만든다면 하동의 ‘박경리 문학관’이나 원주의 ‘<토지> 문학공원’과 기획을 달리 해야 할 것이다. 그것은 무엇보다 간도에 거주하는 조선족의 상황에 부합해야 할 것이다. <토지>의 2부부터 전개되는 간도에서의 이야기는 평사리 주민들이 간도로 이주해서 정착, 귀향하는 서사와 독립운동가들이 일제와 투쟁하며 방랑하는 서사로 구성된다. 그것을 조선족의 역사적 관점에서 해석하면 조선족 형성서사이자, 선조들의 항일 희생서사로 볼 수 있다. 이와 같이 감상자들의 실존적 상황에 따라 서사의 초점과 의미가 달라질 수 있으므로, 문학작품의 상호작용 콘텐츠를 기획할 때 그에 맞는 작품의 재해석은 성공적인 콘텐츠 제작의 열쇠가 될 것이다.
With the development of the cultural industry, literary works are made into various content. Regardless of what this content may be, they are looking for effective forms of enabling their active participation and interaction with appreciators. However, as interactive content is prone to constrain the action of its appreciators, appreciators may become passive unless it is effectively created. In Korea, most literary interactive content tends to be produced in the form of theme parks or exhibition halls, which put knowledge before feelings and experiences. As a result, their viewers remain as mere spectators. In order to remedy the problem, we need to plan the content in accordance with the actual circumstances of the viewers. For this reason, this study takes Pak, Kyong-ni’s novel, Toji as an example. Toji as a telling form, has been adapted for TV dramas and comics in its viewing form, and for literature museums or literature parks as an interactive form. However, Toji, a long historical novel set in Korea, China, Japan and Russia, can produce various content depending on the generation and region of appreciators. For example, if a Toji literature museum or literature park is established in Kando, it should be in a different concept from that of the literature museum in Pyeongsari or the literature park in Wonju. In other words, it should be consistent with the locale of the ethnic Koreans residing in Kando. The story in Kando, which begins with the second part of Toji, consists of two epic tales - one in which Pyeongsari people move to Kando, settle there and return home, and the other in which independence activists living as nomads fight against Japanese colonial rule. If we interpret and reconstruct the novel in terms of the history of ethnic Koreans in Kando. Toji will be an epic tale not only about the formation of ethnic Koreans in Kando but also about the anti-Japanese sacrifice of Korean ancestors. In this way, the focus and meaning of the narrative vary depending on the actual circumstances of the appreciators. Therefore, when we plan the literary interactive content, the appropriate reinterpretation of literary works will be the key to a successful content creation.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
문과대학 > 한국어문학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE