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광고를 활용한 정서지능 교육 프로그램의 개발 및 효과 검증A Study of Development and Effects of the Emotional Intelligence Education Program Using Advertising

Other Titles
A Study of Development and Effects of the Emotional Intelligence Education Program Using Advertising
Authors
김지은
Issue Date
Feb-2018
Publisher
(주)에스비에스
Keywords
AdvertisingInEducation(AIE); emotional Intelligence; social emotional learning; emotional intelligence education and emotional intelligence education program; 광고 활용 교육; 정서지능; 사회정서 학습; 정서지능 교육; 정서지능 교육 프로그램
Citation
미디어 경제와 문화, v.16, no.1, pp 7 - 56
Pages
50
Journal Title
미디어 경제와 문화
Volume
16
Number
1
Start Page
7
End Page
56
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/4955
DOI
10.21328/JMEC.2018.2.16.1.7
ISSN
1599-8258
Abstract
본 연구에서는 광고를 정서지능 교육 프로그램의 도구로 제안하여 프로그램을 개발하고 효과를 측정하였다. 광고는 다양한 정서적 요소를 포함하고, 광고를 접하는 동안의정서적 경험은 정서지능의 하위 영역과 매우 밀접한 관련을 갖기 때문에 정서지능 교육의 좋은 도구가 된다. 연구 목적을 달성하기 위해 초등학교 3학년 수준에 맞춰 12차시분량의 광고 활용 정서지능 교육 프로그램(AD Play for EQ)을 개발하였다. 교육 효과검증을 위해 초등 3학년 학생 152명을 실험 집단(50명)과 통제 집단(52명)으로 나누어 정서지능과 사회정서 학습 능력에 대한 사전 검사를 실시한 후 실험 집단 학생들에게만 프로그램을 실시하고 사후 검사와 추후 검사를 실행하였다. 연구 결과 동일한 집단임을 확인한 두 집단 중 실험 집단 학생들은 공변량 분석을 통해 분석한 사후 검사 및 반복 측정 변량 분석을 통해 분석한 추후 검사에서 정서지능 및 사회정서 학습 능력의 유의미한 향상이 나타났으며 이 효과는 프로그램 종료 12주 후에도 유지되었다. 이는 광고를 활용한 정서지능 교육 프로그램이 인성 교육을 강조하는 시대적 요구를 반영하는교육 효과를 제시하는 결과로 향후 미디어 교육의 발전에 중요한 실무적 시사점을 준다.
This study aims to develop a new emotional intelligence education program and measure its effects by proposing advertising as a tool for the emotional intelligence education program. An advertising included various emotional elements, so the emotional experience during the time in contact with an advertising is closely related to the ability that forms the subarea of emotional intelligence. First of all, an emotional intelligence education program using an advertising called ‘AD Play for EQ’ was developed to achieve the goal of the study. To measure the effect of the program, 152 third graders at S Elementary School were divided into an experimental group of 50 students and a control group of 52 students. A preliminary test of emotional intelligence and the ability for social emotional Learning was run. Then, only the students in the experimental group experienced the 12-chapter program. The effectiveness of the program was checked right after the program through the posttest. Among two groups confirmed to be the same group in the preliminary test, the research result indicates that the experimental group that experienced the program shows a significant improvement in the total score of emotional intelligence and Social Emotional Learning ability.
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