Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

iSchool 대학의 발전, 교육 및 연구 동향 분석An Analysis of the Growth, Education and Academic Research Trends of iSchools

Other Titles
An Analysis of the Growth, Education and Academic Research Trends of iSchools
Authors
장윤금
Issue Date
Feb-2014
Publisher
한국문헌정보학회
Keywords
iSchool; LIS Education; Faculty Research of iSchools; Curriculum Analysis; Massive Open Online Courses(MOOCs); iSchool; 문헌정보학 교육; iSchool 교수 연구; 교육과정 분석; 오픈공개강좌
Citation
한국문헌정보학회지, v.48, no.1, pp 369 - 386
Pages
18
Journal Title
한국문헌정보학회지
Volume
48
Number
1
Start Page
369
End Page
386
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/6120
DOI
10.4275/KSLIS.2014.48.1.369
ISSN
1225-598X
Abstract
본 연구의 목적은 2005년 iSchool Caucus(iCaucus) 결성 이후 현재 전 세계 16개국 52개 대학으로 확산된 iSchool 운동의 발전과 이로 인한 문헌정보학 분야의 교육 및 연구 변화를 조사하고 미래의 문헌정보학 교육 및 연구 동향을 전망하는데 있다. 이를 위해 iSchool 대학 중 ALA 인증을 받은 21개 대학을 King(2006)이 제시한 iSchool 대학의 3가지 유형으로 구분하여 각 그룹의 시대별 발전형태 및 교과과정을 비교 분석하였다. 아울러 2012년부터 북미를 중심으로 급속히 전파되고 있는 오픈공개강좌교육(Massive Open Online Courses: MOOCs)의 iSchool 교육과정에의 적용사례를 통해 향후 문헌정보학 교육에 MOOCs의 파급 가능성에 대해 진단해보고자 하였다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
숙명여자대학교 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Chang, Yun Keum photo

Chang, Yun Keum
숙명여자대학교
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE