Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

초임교사의 교단 첫 경험 탐색을 통해 본 부모교육 욕구The Relations between Satisfaction of Beginning Teachers and Their Needs of Parent Education

Other Titles
The Relations between Satisfaction of Beginning Teachers and Their Needs of Parent Education
Authors
한영진
Issue Date
Dec-2003
Publisher
학습자중심교과교육학회
Keywords
초임교사; 학교기반부모교육; initial teacher; school-based parent education; initial teacher; school-based parent education
Citation
학습자중심교과교육연구, no.6, pp 211 - 229
Pages
19
Journal Title
학습자중심교과교육연구
Number
6
Start Page
211
End Page
229
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/62266
ISSN
1598-2106
Abstract
학동기 아동의 성장에 있어서 교사는 아동의 인성형성에 중요한 영향을 미치는 변인으로 작용하므로 초임교사의 경험세계와 심리적 환경은 적극적인 관심의 대상이어야 한다. 본 연구는 초임교사가 1년동안 학교현장에서 경험한 것을 바탕으로 그들의 고충이 무엇인지를 구체적으로 탐색한 것이다. 초임교사들이 학교에서 겪은 고충은 학습지도와 관련된 내용보다는 생활지도와 학부모관련내용이 많았으며 대체적으로 교직에 만족을 느끼고 있고, 학부모와의 갈등이 없거나 적었던 교사는 교직만족도가 더욱 높은 것으로 나타났다. 이 연구결과는 초임교사의 교직만족도를 높이기 위한 방안 중의 하나로서 학교기반 부모교육의 필요성을 간접적으로 말해주고 있다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
생활과학대학 > 아동복지학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE