Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

미국과 한국의 대학원 「교육행정전공」프로그램 비교연구A Study on the "Educational Administration" Program at a Graduate School: A Comparative Study of the U. S. and South Korea

Other Titles
A Study on the "Educational Administration" Program at a Graduate School: A Comparative Study of the U. S. and South Korea
Authors
김병찬박소영
Issue Date
Dec-2006
Publisher
한국교육행정학회
Keywords
educational administration program; education of educational administration; educational administration curriculum; comparative study; educational administration program; education of educational administration; educational administration curriculum; comparative study; 대학원 교육행정전공; 교육행정학 교육; 교육행정학 교육과정; 교육행정 비교연구
Citation
교육행정학연구, v.24, no.4, pp 113 - 137
Pages
25
Journal Title
교육행정학연구
Volume
24
Number
4
Start Page
113
End Page
137
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/8503
ISSN
1226-8755
Abstract
본 연구는 한국에서 교육행정 교육에 대한 관심이 상대적으로 부족했다는 문제의식에서 출발하여, 대표적인 교육행정 교육 과정인 대학원 교육행정전공 프로그램의 특징을 분석하여 이를 바탕으로 향후 한국의 교육행정 교육의 발전방향을 탐색해 보고자 하는 연구이다. 이를 위해서 미국의 대학원 교육행정전공 교육과정과의 비교연구방법을 택하여 한국의 대학원 교육행정전공 교육과정의 특징을 밝혀 보았다. 미국과 한국의 교육행정전공 학과 혹은 프로그램 10개를 선정하여 비교분석한 결과, 한국의 대학원 교육행전공은 미국에 비해 포괄적이고 추상적인 목표를 설정하고, 세부 전공이 미분화되어 있으며, 학위유형이 단순하였다. 또한, 교육과정의 내용이 현장과 괴리되어 있고 획일적으로 운영되고 있음을 알 수 있었다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
문과대학 > 교육학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Park, So Young photo

Park, So Young
문과대학 (교육학부)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE