Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

대학의 교양교육과 글쓰기 교육Liberal Arts and Writing in University

Other Titles
Liberal Arts and Writing in University
Authors
서정혁
Issue Date
Jun-2006
Publisher
한국독서학회
Keywords
Key words: liberal arts; curriculums concerning writing; period of information; communication; Key words: liberal arts; curriculums concerning writing; period of information; communication; 교양교육; 글쓰기 관련 교과; 정보화시대; 의사소통394 독서연구 제15호· 2006
Citation
독서연구, v.15, pp 357 - 380
Pages
24
Journal Title
독서연구
Volume
15
Start Page
357
End Page
380
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/8825
ISSN
1598-9607
Abstract
대학의 교양교육과 글쓰기 교과서정혁시대적 변화에 맞게 많은 대학들이 글쓰기 관련 교과의 도입필요성을 절감하고 교양필수로 지정하고 있다. 그런데, 각 대학들이 글쓰기 관련 교과를 적극적으로 도입한목적은 유사하지만, 그 시행에 있어서는 여러 가지 차이점들이 있다. 본 논문은 각 대학들이 글쓰기 관련 교과를 교양필수로 도입한 배경을 교양교육의 본래적 의미를 되새기며 검토하고, 아울러 대학의 글쓰기 교과 시행현황을 분석한다. 이러한 분석적검토에서 드러나는 글쓰기 교과의 문제점은 다음과 같다. 첫째, 글쓰기 교과의 강의시수가 절대적으로 부족하다. 둘째, 전임 교원의 부재로 교육의 연속성이 보장되지않는다. 셋째, 다양한 전공의 교수자 부족으로 학제간 교양교육의 특성을 상실할 우려가 있다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
대학 > 기초교양대학 > 기초교양학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Seo, Jeong Hyok photo

Seo, Jeong Hyok
기초교양대학 (기초교양학부)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE