Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

정보통신기술의 교육적 활용에 요구되는 교사의 지식과 기술 요인 연구An Investigation of Teachers' Knowledge and Skills on the Use of Information and Communication Technology in Classrooms

Other Titles
An Investigation of Teachers' Knowledge and Skills on the Use of Information and Communication Technology in Classrooms
Authors
한규정이영민이정민
Issue Date
Mar-2006
Publisher
한국교육정보미디어학회
Keywords
Information and Communication Technology; Correspondence Analysis; Crosstab Analysis; 정보통신기기 활용 지식; 정보통신기기 활용 기술; 대응일치분석; 교차분석
Citation
교육정보미디어연구, v.12, no.1, pp 67 - 86
Pages
20
Journal Title
교육정보미디어연구
Volume
12
Number
1
Start Page
67
End Page
86
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/8889
ISSN
1229-7291
Abstract
본 연구의 목적은 정보통신기기의 교육적 활용에 요구되는 교사의 지식과 기술 유형을 파악하는 것이다. 사전연구 결과, 정보통신기기의 교육적 활용을 위해 필요한 교사의 지식과 기술 유목들에는 멀티미디어 이론, 네트워크 기반 교육 등 26가지 유형이 있는 것으로 파악되었다. 연구 참여자 190명을 대상으로 대응일치 분석을 실시하였다. 이를 통해 중요도를 현재와 미래의 시간에 따라 파악해 본 결과, 현재는 멀티미디어 데이터 제작, 저작도구 활용 코스웨어 제작, 컴퓨터 활용 창의성 수업 설계 등이 정보통신의 교육적 활용에 가장 중요한 지식과 기술인 것으로 나타났으나 미래에는 현재의 능력 외에도 컴퓨터 활용 학급 운영 및 관리 등이 중요한 지식과 기술로 파악되었다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
사회과학대학 > 행정학과 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Lee, Young Min photo

Lee, Young Min
사회과학대학 (행정학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE