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버지니아 울프 『자기만의 방』을 활용한 대학의 사고와 표현교육 사례연구

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dc.contributor.author신희선-
dc.date.available2021-02-22T11:24:31Z-
dc.date.issued2016-08-
dc.identifier.issn2005-467X-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/9432-
dc.description.abstract본 연구는 대학 교양필수 교육에서 인문고전이 어떻게 학생들의 독서⋅토론⋅ 글쓰기 능력을 키워주고 있는지 교육경험을 나누는 사례분석이다. ‘여성에 대한성찰’을 주제로 버지니아 울프의 『자기만의 방』을 텍스트로 3주 동안 진행된 교육모듈을 대상으로 하였다. 첫 번째 단계는 교재에 실린 『자기만의 방』 제시문을정확히 이해하기 위해 분석적으로 읽고 그 의미를 성찰해 보도록 하였다. 두 번째 단계는 고전의 주제를 바탕으로 우리 사회의 여성관련 이슈를 찾아보고 비판적으로 사고해 보는 생각나누기로 진행되었다. 세 번째 단계는 각자 자신이 주장하고 싶은 바를 논증적 글쓰기로 표현하도록 하였다. 이러한 교육과정을 통해 다음과 같은 시사점을 발견할 수 있었다. 첫째, 여성을 주제로 책을 읽고 생각을 나누어보는 과정을 통해 학생들의 여성의식이 심화되는 것을 알 수 있었다. 고전을 읽는데 그치는 것이 아니라 사회문제와 연결하고 공론의 장에서 토론했던 내용을 글로 정리하며 여성문제를 깊게인식하게 됨을 보여주었다. 둘째 학생들의 생각을 확장하기 위해서는 다양한 텍스트의 융⋅복합이 중요하다는 점이다. 해당 주제와 관련하여 고전만이 아니라영화, 네이버 <지식인 서재> 동영상, 소설과 시, 신문 자료 등의 텍스트를 MIE 와 NIE로 활용함으로써 보다 다양한 각도의 사고를 자극할 수 있었다. 셋째 여성리더 양성이라 여자대학의 교육목적을 고려하여 학생들의 리더십 역량을 개발하기 위해 의사소통교육과의 밀접한 연계과정이 마련될 필요가 있다는 점을 강조하였다. 결론적으로 사회적 수요를 고려한 실용 교과가 개발되고 인문학 전공들이 통폐합 되고 있는 현실이지만, 대학 교양교육의 본연의 가치로서 인문고전을 바탕으로 한 사고와 표현교육은 계속해서 중요성을 가질 것이다. 왜냐하면 고전은 학생들에게 중요한 질문을 발견하게 하고 비판적인 사고와 통찰력을 키워주는 텍스트로서 중요한 가치가 있기 때문이다. 많은 고전 가운데 적합한 텍스트를 선택하고학습자에게 보다 효과적인 교육과정을 마련하기 위해, 향후 구체적인 수업설계에기초하여 적용 가능한 교육모듈이 계속해서 개발되어야 할 것이다. 나아가 젠더적 관점에서 사고와 표현 교육과 연구도 더욱 확대될 필요가 있다.-
dc.description.abstractThis research paper is a case study of sharing educational experiences about how classic humanities could cultivate students’ reading, discussing, and writing abilities in the university’s compulsory liberal arts education. With a subject of “Introspection on Women”, utilizing Virginia Wolf’s “A Room of Own” as a text, this research was conducted for three weeks’ educational module. In the first step, students were allowed to critically read one of proposed texts of “A Room of Own” and introspect the meaning in order to understand the text correctly. In the second step, based on the theme of classics, idea sharing process was progressed by searching and critical thinking about women-related issues of our society. In the third step, by demonstrative writings, students were allowed to express about what they want to contend. Throughout this educational process, this study could find following implications. First, this research could find students’ female consciousness was deepened throughout the reading and idea sharing process about a book which has a subject of women. Not just confined to reading a classic, by connecting it with social issues and by writing about debate contents discussed in a public place, they could be deeply aware of women problems. Second, this research also could find fusion and convergence of various texts are important for students to expand the scope of their thinking. While analyzing classics, by utilizing MIE and NIE such as movies, video clips of intellectual’s library, novel and poem, and newspapers about the subject, there were synergy effects of learning by stimulating the scope of their thinking in various points of view. Third, considering university’s educational purpose of fostering women leaders, this research found that a closely connected curriculum with communication education is needed to be prepared for cultivating students’ leadership capabilities. Considering social demand, in reality, pragmatic curriculums have been newly opened and humanities courses have been consolidated on the contrary, the thinking and expression education based upon humanistic classics will be continuously important as an intrinsic value of university’s liberal education. Because classics, as texts, have own important values for students can let them find crucial questions and cultivate the scope of their critical thinking and insights. Among a plenty of classics, in order to choose a proper text and prepare an effective education process for the learners, applicable educational models should be further developed based upon future class design.-
dc.format.extent50-
dc.language한국어-
dc.language.isoKOR-
dc.publisher한국사고와표현학회-
dc.title버지니아 울프 『자기만의 방』을 활용한 대학의 사고와 표현교육 사례연구-
dc.title.alternativeA Case Study about University’s Liberal Arts Education Utilizing Virginia Wolf’s “A Room of One’s Own”-
dc.typeArticle-
dc.publisher.location대한민국-
dc.identifier.doi10.19042/kstc.2016.9.2.143-
dc.identifier.bibliographicCitation사고와표현, v.9, no.2, pp 143 - 192-
dc.citation.title사고와표현-
dc.citation.volume9-
dc.citation.number2-
dc.citation.startPage143-
dc.citation.endPage192-
dc.identifier.kciidART002141867-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.description.journalRegisteredClasskciCandi-
dc.subject.keywordAuthor버지니아 울프-
dc.subject.keywordAuthor자기만의 방-
dc.subject.keywordAuthor여성-
dc.subject.keywordAuthor리더십-
dc.subject.keywordAuthor의사소통능력-
dc.subject.keywordAuthorVirginia Wolf-
dc.subject.keywordAuthorA Room of One’s Own-
dc.subject.keywordAuthorWomen-
dc.subject.keywordAuthorLeadership-
dc.subject.keywordAuthorCommunication Ability-
dc.identifier.urlhttp://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE07003216-
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Shin, Hee Sun
기초교양대학 (기초교양학부)
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