Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

장노년층을 위한 로봇 활용 교육의 사용성 평가 지표 개발 및 평가 분석 - 휴머노이드 로봇 ‘LiKU’의 콘텐츠 사례

Full metadata record
DC Field Value Language
dc.contributor.author신은주-
dc.contributor.author송주봉-
dc.contributor.author임순범-
dc.date.accessioned2022-04-19T08:48:26Z-
dc.date.available2022-04-19T08:48:26Z-
dc.date.issued2021-11-
dc.identifier.issn1598-4877-
dc.identifier.issn2508-6723-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/146121-
dc.description.abstract가속화 되고 있는 노령화로 인해 장노년층의 디지털 격차 문제는 점점 심화되고 있다. 이를 해결하기 위한 다양한 스마트 기기 활용 교육이 이루어지고 있지만 기존 강사 대면 교육의 한계와 장노년층의 학습적 특징 등으로 큰 효과를 기대하기는 어려운 실정이다. 이에 장노년층을 위한 휴머로이드 로봇을 활용한 디지털 교육 콘텐츠가 개발되었다. 본 연구에서는 로봇을 활용한 디지털 교육의 사용성을 평가하기 위하여, 먼저 교육 콘텐츠의 사용성을 분석하고, 그 측정지표를 효율성, 이해성, 운영성, 학습성 그리고 만족성으로 정의하였다. 그리고 각 측정지표의 측정방법을 개발하여, 이를 기반으로 기존 대면 교육과 로봇을 활용한 교육의 사용성 평가를 실시함으로써 로봇 활용 교육의 사용성을 검증하고, 그 활용 영역의 확대 가능성을 확인하였다. 발전하고 있는 로봇 기술을 다양한 분야에 성공적으로 적용하기 위해서는 로봇 활용 콘텐츠의 사용성 검증이 필수적이며, 이러한 측정지표 및 측정방법에 대한 연구는 그 기초가 될 것으로 기대된다.-
dc.description.abstractTo solve the digital divide of the elderly, various institutions are educating how to use various smart devices for the elderly. However, it cannot be expected to have a great effect due to the disadvantages of instructor-to-face education and the learning characteristics of the elderly. Accordingly, educational contents using digital devices using robots for the elderly were developed. In this study, Evaluation Indicators were developed to evaluate the usability of digital education using robots. Also, by using usability evaluation based on the developed Evaluation Indicators, we tried to verify the usability of education using robots and to confirm the possibility of expanding the application area. In order to successfully apply the developing robot technology to various fields, it is essential to verify the usability of contents using robots, and this study on Evaluation Indicators and Evaluation methods is expected to serve as a foundation.-
dc.format.extent8-
dc.language한국어-
dc.language.isoKOR-
dc.publisher한국콘텐츠학회-
dc.title장노년층을 위한 로봇 활용 교육의 사용성 평가 지표 개발 및 평가 분석 - 휴머노이드 로봇 ‘LiKU’의 콘텐츠 사례-
dc.title.alternativeDevelopment of Evaluation Indicators and Analysis of Usability on Learning with a Robot for the Elderly - the case of Content using the Humanoid Robot ‘LiKU’-
dc.typeArticle-
dc.publisher.location대한민국-
dc.identifier.doi10.5392/JKCA.2021.21.11.056-
dc.identifier.bibliographicCitation한국콘텐츠학회 논문지, v.21, no.11, pp 56 - 63-
dc.citation.title한국콘텐츠학회 논문지-
dc.citation.volume21-
dc.citation.number11-
dc.citation.startPage56-
dc.citation.endPage63-
dc.identifier.kciidART002780735-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
dc.subject.keywordAuthorThe elderly-
dc.subject.keywordAuthorDigital Divide-
dc.subject.keywordAuthorHumanoid Robot-
dc.subject.keywordAuthorUsability-
dc.subject.keywordAuthorEducation-
dc.subject.keywordAuthor고령자-
dc.subject.keywordAuthor디지털 격차-
dc.subject.keywordAuthor휴머노이드 로봇-
dc.subject.keywordAuthor사용성-
dc.subject.keywordAuthor교육-
dc.identifier.urlhttps://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE10669649-
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE