효과적인 컴퓨터 기반 학습 프로그램 개발을 위한 편의성 검사의 이론적 기초
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 이성흠 | - |
dc.contributor.author | 권숙진 | - |
dc.contributor.author | 이영민 | - |
dc.date.accessioned | 2022-04-19T12:45:59Z | - |
dc.date.available | 2022-04-19T12:45:59Z | - |
dc.date.issued | 2000-04 | - |
dc.identifier.issn | 1225-424X | - |
dc.identifier.uri | https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/149895 | - |
dc.description.abstract | 현대 정보화 사회에서 교육체제의 변화와 함께 교육현장에서 컴퓨터 기반 학습 프로그램 개발·사용이 증가하고 있지만, 사용자의 편의성이 확보된 프로그램을 선정하여 교수·학습과정에 적용하는데는 몇 가지 문제가 제기되고 있다. 이 문제의 주요한 원인 가운데 하나는 프로그램 개발과정에서 편의성 검사를 실시하지 않았기 때문이다. 편의성 검사는 자가 얼마나 쉽고 편하게 프로그램의 기눔들을 사용할 수 있는가를 편의성 범주에 따라 사용자의 만족 정도를 평가하는 것이다. 본 논문은 프로그램 개발과정에서 편의성 검사를 통한 보다 효과적인 컴퓨터 기반 학습 프로그램 개발에 도웅을 주기 위하여 편의성 검사의 개념, 평가범주, 검사유형 및 자료수집 방법에 대한 이론적 고찰을 하고자 함이 그 목적이다. 편의성 검사와 관련된 기본적인 이론을 바탕으로 편의성 검사를 실시하고, 평가결과를 프로그램 개발에 반영한다면 사용자 편의성이 확보된 효과적인 컴퓨터 기반 학습 프로그램을 개발할 수 있을 것으로 기대된다. | - |
dc.description.abstract | While many computer-mediated coursewares for teaching and learning have been developed, their functionality and usability have deteriorated. The primary reason for problems with courseware usability is that software developers may not be applying usability testing in the process of software development. The purpose of this article is to provide an overview of the theoretical basis for usability testing in developing an effective computer-mediated courseware. The goal of usability testing is to discover problems and make recommendations to improve the utility of a product during software design and development. The dimensions of usability testing can be classified into the five general categories of: learnability; performance effectiveness; flexibility; error tolerance and system integrity; and user satisfaction. In the process of usability testing, evaluation experts consider the nature of users and tasks, tradeoffs supported by the iterative design paradigm, and real world constraints to effectively evaluate and improve computer-mediated courseware using different methods and data collection techniques. As the knowledge about usability testing grows, experts can choose more effective and efficient methods and techniques for usability testing to develope an effective computer-mediated courseware for teaching and learning. | - |
dc.format.extent | 16 | - |
dc.language | 한국어 | - |
dc.language.iso | KOR | - |
dc.publisher | 한국교육공학회 | - |
dc.title | 효과적인 컴퓨터 기반 학습 프로그램 개발을 위한 편의성 검사의 이론적 기초 | - |
dc.title.alternative | Theoretical Basis on Usability Testing for Effective Computer-Mediated Courseware Development for Teaching and Learning | - |
dc.type | Article | - |
dc.publisher.location | 대한민국 | - |
dc.identifier.bibliographicCitation | 교육공학연구, v.16, no.1, pp 163 - 178 | - |
dc.citation.title | 교육공학연구 | - |
dc.citation.volume | 16 | - |
dc.citation.number | 1 | - |
dc.citation.startPage | 163 | - |
dc.citation.endPage | 178 | - |
dc.description.isOpenAccess | N | - |
dc.description.journalRegisteredClass | kciCandi | - |
dc.identifier.url | https://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3400993 | - |
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
Sookmyung Women's University. Cheongpa-ro 47-gil 100 (Cheongpa-dong 2ga), Yongsan-gu, Seoul, 04310, Korea02-710-9127
Copyright©Sookmyung Women's University. All Rights Reserved.
Certain data included herein are derived from the © Web of Science of Clarivate Analytics. All rights reserved.
You may not copy or re-distribute this material in whole or in part without the prior written consent of Clarivate Analytics.