Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

사회인지적 갈등조절 척도의 한국어판 타당화

Full metadata record
DC Field Value Language
dc.contributor.author이유경-
dc.contributor.author신윤선-
dc.contributor.author민자원-
dc.date.accessioned2023-11-08T09:42:30Z-
dc.date.available2023-11-08T09:42:30Z-
dc.date.issued2022-06-
dc.identifier.issn1225-4290-
dc.identifier.issn2713-7791-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/152679-
dc.description.abstract학업 상황에서 학습자 간 의견의 불일치는 사회인지적 갈등을 일으킨다. 이러한 갈등을 어떻게 조절하느냐에 따라 학습자의 학업적 및 인지적 발달은 달라질 수 있다. 사회인지적 갈등조절이 학습 장면에서 빈번하게 발생하는 학습과 관련된 중요 개념임에도 아직 국내에 소개되지 않았고 이를 측정하는 측정도구도 타당화되지 않았다. 이에 본 연구에서는 최근에 미국 학생들을 대상으로 개발 및 타당화된 사회인지적 갈등조절 척도를 번역하여 국내 대학생을 대상으로 타당성을 검증하고자 하였다. 두 개의 독립된 표본을 활용하여 사회인지적 갈등조절 척도의 요인구조를 확인하고 다양한 갈등조절 유형과 관련 변인과의 관계 확인을 통해 타당성 검증을 실시하였다. 연구 1에서는 수도권에 위치한 대학교 재학생 312명의 자료를 분석하였으며, 연구 2에서는 서울, 충청, 경북, 부산에 위치한 4개 대학교 재학생 271명의 자료를 분석하여 문항의 타당도와 신뢰도를 확인하였다. 분석 결과, 연구 1과 연구 2에서 모두 확인적 요인분석을 통해 12문항 4요인 구조(건설적 조절, 의견일치추구 조절, 경쟁적 조절, 보호적 조절)가 지지되었으며, 양호한 수준의 신뢰도(Cronbach’s alphas > .64)를 확보하였다. 준거타당도를 살펴본 결과, 연구 1과 연구 2의 결과가 모두 동일한 것은 아니었지만 대체로 이론적 가설을 지지하는 양상을 보였다. 구체적으로, 사회인지적 갈등조절의 네 가지 유형 각각이 유능감 및 사회적 상호의존성(협동적 태도, 경쟁적 태도)과 서로 다른 패턴의 유의한 상관을 보였다. 연구 2에서는 성취목표(숙달목표, 수행접근목표, 수행회피목표)와의 관련성을 추가적으로 살펴보았는데 그 결과는 선행연구와 대체로 일관된 양상을 보여 척도의 타당도를 더욱 공고히 하였다. 본 연구에서는 국내에서 수집된 두 개의 독립된 표본을 통해 척도의 타당도를 검증함으로써 척도의 교차타당도 및 일반화 가능성을 확인할 수 있었다. 본 연구의 사회인지적 갈등조절 척도가 한국 대학생을 대상으로 유용하게 활용되기를 기대한다.-
dc.description.abstractDisagreements among learners in their opinions in academic situations cause sociocognitive conflict. The way of regulating sociocognitive conflict has different effects on the learners’ academic and cognitive development. Although sociocognitive conflict regulation is an important learning-related construct that often occurs in learning settings, it has not yet been introduced in South Korea. The relevant measurement tool has not yet been validated, as well. Therefore, this study validates the scale of sociocognitive conflict regulation for college students in Korea by translating the scale validated for college students in the United States. Using two distinct samples, the sociocognitive conflict regulation scale’s factor structure was examined, and the scale was validated by testing the relations between different types of sociocognitive conflict regulation and relevant variables. To confirm the validity and reliability of the scale’s items, the data collected from 312 college students in the capital area, including Seoul and Gyeonggi, were analyzed in Study 1 and those collected from 271 students of four universities in Seoul, Chungcheong, Gyeongbuk, and Busan were analyzed in Study 2. Both Study 1 and Study 2 supported the 12-item 4-factor structure (constructive, concurrence-seeking, competitive, and protective regulation) through confirmatory factor analysis, and each regulation type showed acceptable reliabilities (Cronbach’s alpha values > .64). Regarding criterion validity, not all the findings of Study 1 and Study 2 were consistent; however, these findings generally supported theoretical hypotheses. Specifically, each type of sociocognitive conflict regulation showed differentiated patterns of correlations with competence and social interdependence (cooperative and competitive attitudes). Study 2 additionally involved the investigation of the relations between conflict regulation and achievement goals (mastery, performance-approach, and performance-avoidance goals), and the results strengthened the scale’s validity by showing consistent patterns of prior findings. The current findings confirmed the possibility of cross-validity and generalization of the scale toward new samples by testing the scale validation for two distinct samples in South Korea. Hence, we expect the sociocognitive conflict regulation scale to be actively used for Korean college students in the future.-
dc.format.extent24-
dc.language한국어-
dc.language.isoKOR-
dc.publisher한국교육심리학회-
dc.title사회인지적 갈등조절 척도의 한국어판 타당화-
dc.title.alternativeValidation of the Korean Version of the Sociocognitive Conflict Regulation Scale-
dc.typeArticle-
dc.publisher.location대한민국-
dc.identifier.doi10.17286/KJEP.2022.36.2.02-
dc.identifier.bibliographicCitation교육심리연구, v.36, no.2, pp 129 - 152-
dc.citation.title교육심리연구-
dc.citation.volume36-
dc.citation.number2-
dc.citation.startPage129-
dc.citation.endPage152-
dc.identifier.kciidART002853541-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
dc.subject.keywordAuthor사회인지적 갈등조절-
dc.subject.keywordAuthor사회인지적 갈등조절 척도-
dc.subject.keywordAuthor유능감-
dc.subject.keywordAuthor사회적 상호의존성-
dc.subject.keywordAuthor협동-
dc.subject.keywordAuthor경쟁-
dc.subject.keywordAuthor성취목표-
dc.subject.keywordAuthorsociocognitive conflict regulation-
dc.subject.keywordAuthorsociocognitive conflict regulation scale-
dc.subject.keywordAuthorcompetence-
dc.subject.keywordAuthorsocial interdependence-
dc.subject.keywordAuthorcooperation-
dc.subject.keywordAuthorcompetition-
dc.subject.keywordAuthorachievement goals-
dc.identifier.urlhttps://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE11080940&language=ko_KR-
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
문과대학 > 교육학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Lee, You-kyung photo

Lee, You-kyung
문과대학 (교육학부)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE