Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

수학적 의미 형성 과정에서 나타나는 제스처와 다이어그래밍의 상호 수반적 작용: 다이어그램을 통한 통계적 사고 사례를 중심으로

Full metadata record
DC Field Value Language
dc.contributor.author문성재-
dc.contributor.author노정원-
dc.contributor.author이경화-
dc.date.accessioned2023-11-08T11:44:09Z-
dc.date.available2023-11-08T11:44:09Z-
dc.date.issued2021-11-
dc.identifier.issn2288-7733-
dc.identifier.issn2288-8357-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/152981-
dc.description.abstract본 연구의 목적은 수학적 의미 형성 과정에서 나타나는 제스처와 다이어그래밍의 상호 수반적 관계를 구체적으로 설명할 틀을 제시하는 것이다. 이를 위해 본 연구는 다이어그램을 이용한 활동을 통해 대푯값과 분포 사이의 관계 인식을 목표로 삼았던 중학교 3학년 수학 수업 사례를 분석하였다. 분석 결과, 수치 정보가 부족한 다이어그램을 둘러싸고 여러 학생이 제스처와 다이어그램을 통해 비형식적인 수학적 사고를 수행하는 모습이 관찰되었다. 특히, 새로운 수학적 의미를 드러내는 제스처와 다이어그래밍, 그렇게 드러난 새로운 의미를 정교화하는 제스처와 다이어그래밍의 역할을 포착할 수 있었다. 이러한 연구 결과를 통해 본 연구는 연구자와 교사가 여러 유형의 제스처와 다이어그래밍의 역할 및 기여를 확인하고 이용할 수 있는 새로운 방향을 제시하고자 하였다.-
dc.description.abstractThe purpose of this study is to propose a framework for analyzing a mutually corresponding relationship between gestures and diagramming in constructing making mathematical meanings. To this end, this study analyzes the case of mathematics classes which aimed at recognizing the relationship between average and a statistical distribution through activities using diagrams. Findings indicate that several students performed informal mathematical thinking using gestures and diagrams about some diagrams without numerical information. Further, our analysis captures the way gestures and diagramming reveal new mathematical meanings and elaborates the role of gestures and diagramming to refine the meanings. This study also discusses in what ways researchers and teachers can use the framework to better understand various types of gestures and diagrams in mathematical thinking.-
dc.format.extent22-
dc.language한국어-
dc.language.isoKOR-
dc.publisher대한수학교육학회-
dc.title수학적 의미 형성 과정에서 나타나는 제스처와 다이어그래밍의 상호 수반적 작용: 다이어그램을 통한 통계적 사고 사례를 중심으로-
dc.title.alternativeThe Mutual Involvement of Gesture and Diagramming in the Process of Mathematical Meaning-Making: Case of Statistical Thinking through Diagrammatic Reasoning-
dc.typeArticle-
dc.publisher.location대한민국-
dc.identifier.doi10.29275/jerm.2021.31.4.427-
dc.identifier.bibliographicCitation수학교육학연구, v.31, no.4, pp 427 - 448-
dc.citation.title수학교육학연구-
dc.citation.volume31-
dc.citation.number4-
dc.citation.startPage427-
dc.citation.endPage448-
dc.identifier.kciidART002777751-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
dc.subject.keywordAuthoractualization of the virtual-
dc.subject.keywordAuthordiagramming-
dc.subject.keywordAuthoraverage-
dc.subject.keywordAuthorrealization of the possible-
dc.subject.keywordAuthorgesture-
dc.subject.keywordAuthor가능성의 실재화-
dc.subject.keywordAuthor다이어그래밍-
dc.subject.keywordAuthor대푯값-
dc.subject.keywordAuthor잠재성의 현실화-
dc.subject.keywordAuthor제스처-
dc.identifier.urlhttp://www.riss.kr/search/detail/DetailView.do?p_mat_type=1a0202e37d52c72d&control_no=2e2ef46dcf523df87f7a54760bb41745-
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
이과대학 > 수학과 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE