Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

Researching the Lived Experience of Child-Counselors’ Performing Child-Parent Relationship Therapy: With a Special Focus on Counselor Development아동상담자의 부모-자녀 관계치료(CPRT) 체험연구: 상담자 발달을 중심으로

Other Titles
아동상담자의 부모-자녀 관계치료(CPRT) 체험연구: 상담자 발달을 중심으로
Authors
이은수유미숙
Issue Date
Feb-2019
Publisher
한국놀이치료학회
Keywords
Child Counselors; Play Therapist; Play Therapy; Child Parent Relationship Therapy (CPRT); Researching lived experience; Counselor Development; 아동상담자; 놀이치료자; 놀이치료; 부모-자녀 관계치료; 체험연구; 상담자 발달
Citation
한국놀이치료학회지, v.22, no.1, pp 55 - 79
Pages
25
Journal Title
한국놀이치료학회지
Volume
22
Number
1
Start Page
55
End Page
79
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/1898
DOI
10.17641/KAPT.22.1.4
ISSN
1229-0858
2384-0153
Abstract
본 연구는 아동상담자의 부모-자녀 관계치료(CPRT) 시행에서 체험한 바를 탐색하고 상담자로서 삶에서 갖는 경험의 의미를 이해하는데 목적이 있다. 심층면담을 통한 체험연구로 아동상담자의 경험을 있는 그대로 드러내고자 하였다. 연구참여자는 경력 아동상담자 3인이다. 참여자들은 상담자로서 새로운 도전에서 얻게 될 변화에 대한 기대감을 가지고 부모-자녀 관계치료(CPRT)를 시행하였다. 부모-자녀 관계치료(CPRT)는 참여자들에게 대본 없는 생방송처럼 다가왔고, 참여자들은 치료과정에서 아동상담자 자신이 온몸으로 다시 상담 이론과 지식을 배우는 경험을 하였다. 원활한 상담과 내담자를 위해서도 상담자 자신을 지속적으로 돌보는 것의 중요성을 깨달았다. 또한 부모-자녀 관계치료(CPRT)에 참여한 엄마들에 대하여 엄마이기 때문에 상담자와 다르게 실행이 어려운 바를 이해하며 부모-자녀 관계치료(CPRT)를 효과적으로 마치고 해냈다는 성취감을 느꼈다. 참여자들의 체험의 핵심주제에서 도출된 본질적 의미는 다음과 같다. 참여자들이 상담에서 목적한 바를 성공적으로 달성하는 ‘성공 경험’이 되었으며, 상담자 자신에 대한 ‘자기 돌봄’의 중요성을 깨닫는 계기가 되었다. 또한 상담자로서 자신을 수용하고 성장을 축하하며 완벽하지 않아도 ‘충분히 좋은 상담자’가 되어가고 있음을 이해하는 과정이었다. 본 연구는 아동상담자가 부모-자녀 관계치료(CPRT)를 시행하면서 상담가 발달 측면에서 아동상담자가 발달하고 성장해가는 과정을 구체적으로 탐색하고 그 의미를 제시하였다. 이를 통하여 아동상담자에 대한 이해의 지평을 넓힐 수 있다는 점에서 의미를 갖는다.
This study aimed to improve the understanding surrounding the meaning of lived experiences of child-counselors while they were engaged in conducting Child-Parent Relationship Therapy (CPRT). The author attempted to display the raw experiences of three experienced child counselors by performing in-depth interviews. The participants started CPRT with an expectation that this would represent a new challenge to them as counselors. They experienced and underwent the CPRT process as a form of play improvisation. They experienced learning the knowledge of counseling with their body and they also perceived the importance of self-care of counselor. And they also perceived the importance of self-care of counselor. The author was able to extract three essential meanings which followed on from the main themes. The participants could obtain an ‘experience of accomplishment’ by completing the CPRT course and realized the importance of ‘self-care’ from this experience. They also better understood and were able to celebrate the fact that they are becoming a sufficiently ‘good enough counsellor’ while being able to recognize and accept the reality that they man not be perfect. In this study, the authors elucidated the meaning of the experiences in the maturing of the counselors while they undertook the CPRT course and expect that these results may contribute to understanding the professional growth of the counselors concerned.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
생활과학대학 > 아동복지학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE