청소년의 도덕성과 학교 참여의 관계: 자기효능감을 통한 교사의 자율성지지의 조절된 매개효과 검증The Influence of Morality and Self-Efficacy on School Engagement: Testing the Moderated Mediation Effect of Teacher's Autonomy Support
- Other Titles
- The Influence of Morality and Self-Efficacy on School Engagement: Testing the Moderated Mediation Effect of Teacher's Autonomy Support
- Authors
- 문화진
- Issue Date
- Nov-2017
- Publisher
- 학습자중심교과교육학회
- Keywords
- 도덕성; 학교참여; 자기효능감; 교사의 자율성 지지; morality; school engagement; self-efficacy; teacher's autonomy support
- Citation
- 학습자중심교과교육연구, v.17, no.21, pp 383 - 403
- Pages
- 21
- Journal Title
- 학습자중심교과교육연구
- Volume
- 17
- Number
- 21
- Start Page
- 383
- End Page
- 403
- URI
- https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/8964
- DOI
- 10.22251/jlcci.2017.17.21.383
- ISSN
- 1598-2106
2671-776X
- Abstract
- 이 연구에서는 청소년들의 도덕성이 학교 참여에 미치는 영향에서 자기효능감을 통한 교사의 자율성지지의 조절된 매개효과를 검증하였다. 이를 위해 2016년 11월부터 12월까지 서울 소재 3개 중학교 2학년에 재학 중인 251명의 남녀 학생을 대상으로 자료를 수집하여 SPSS 23.0과 Macro 프로그램을 통해 변인 간 관련성과 영향력을 검증하였다. 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 청소년들의 도덕적 이탈과 학교 참여의 관계에서 자기효능감의 부분매개효과가 검증되었다. 이때 자기효능감은 도덕적 이탈과 학교 참여의 부적 관계를 완화하는 역할을 하는 것으로 나타났다. 둘째, 자기효능감과 학교 참여의 관계에서 교사의 자율성지지의 조절효과가 검증되었으며, 자기효능감과 학교 참여의 정적 관계를 강화하는 역할을 하는 것으로 나타났다. 셋째, 도덕적 이탈과 학교 참여의 관계에서 자기효능감을 통한 교사의 자율성지지의 조절된 매개효과가 검증되었고, 이때 자율성지지의 모든 수준에서 자기효능감을 통한 조절된 매개효과가 나타났다. 이러한 결과를 토대로 청소년들의 학교 참여에 있어 도덕성이라는 인지적 측면, 자기효능감이라는 정의적 측면, 그리고 교사라는 환경적 측면이 가지는 교육적 중요성에 대해 논의하였다.
This study examined the mediation effect of self-efficacy and the moderated medication effect of teacher's autonomy support on the relationship between morality and school engagement of adolescents. A sample of 251(boy=120, girl=131) middle school students participants in the study. Data was analyzed with SPSS 23.0 and SPSS Macro. The results were as follows. First, the partial mediation effect of self-efficacy was found on the relationship between morality and school engagement. Second, the moderation effect of teachers' autonomy support was found between self-efficacy and school engagement. At last, the mediation effect of morality on school engagement through self-efficacy was moderated by teachers' autonomy support. In sum, the results indicate that self-efficacy and teachers' autonomy support represent a important constructs in determining the influence of morality on school engagement. The implications were further discussed.
- Files in This Item
- There are no files associated with this item.
- Appears in
Collections - 문과대학 > 교육학부 > 1. Journal Articles
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.