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유교 연구에서 베버 종교론의 가치와 재해석The Value and Reinterpretation of Weber’s Religious Theory in Confucian Studies

Other Titles
The Value and Reinterpretation of Weber’s Religious Theory in Confucian Studies
Authors
이황직
Issue Date
Nov-2020
Publisher
한국사회이론학회
Keywords
Max Weber; Robert N. Bellah; Confucianism; Confucian Capitalism; Protestantism; World Religion; 막스 베버; 로버트 벨라; 유교; 유교자본주의; 프로테스탄티즘; 세계종교
Citation
사회이론, v.58, pp 125 - 165
Pages
41
Journal Title
사회이론
Volume
58
Start Page
125
End Page
165
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/1030
DOI
10.37245/kjst.2020.11.58.125
ISSN
1598-2300
Abstract
프로테스탄티즘 연구의 고전적 가치에도 불구하고 베버의 유교 연구는 동아시아 근대화 과정에서 격렬한 논쟁의 대상이 되었다. 베버 100주기를 맞아 그의 유교론의 한계와 오해를 극복하고 새로운 연구 관점을 모색하기 위해 작성된 이 논문의 탐구 결과는 다음과 같다. 첫째, 베버의 세계종교 연구 기획은 선행 프로테스탄티즘의 연구 관심을 보편사적으로 해명하려는 목적에 따라 진행되었고 그 결과 세계종교 연구의 일환으로 진행된 중국과 유교 연구는 한계를 가질 수밖에 없었다. 그런 관심을 배제하고 프로테스탄티즘의 윤리 와 유교와 도교 의 관계를 대등하게 재설정한다면, 유교와 도교 의 세련된 역사사회학적 분석 방법과 결론은 여전히 유교 연구의 출발점으로 유효하다. 둘째, 지난 세기 동아시아 근대성에 대한 학술적 논의는 서구 프로테스탄티즘의 기능적 등가물 찾기에 있었다. 유교자본주의론은 이러한 비판 과정을 종합한 담론이었지만, 베버 테제를 내적으로 극복하지는 못했다. 베버를 학문적으로 극복하기 위해서 이 논문은 후기 유교 윤리와 부르주아 유교 개념을 검토했는데, 특히 벨라가 최종적으로 제안한 유교의 초월성 탐구와 박 영신이 개념화한 ‘대우리’로서의 한국 사회에 대한 반성 작업을 통해서 윤리 종교로서 유교가 혁신될 수 있는 길을 여는 데 기여할 것이다.
Despite the classical value of Max Weber’s Protestant studies, his Confucian studies have become the subject of intense debate in the course of East Asian modernization. On the occasion of the Centenary of Weber’s death, to overcome the limitations and misunderstandings of his Confucian theory, this paper carried out the following research. First, Weber’s world religion research project was carried out in accordance with the purpose of explaining the results of his Protestant ethic in universal history. As a result, his study on China and Confucianism, conducted as part of the study of world religion, was bound to have limitations. If the relationship between Protestant Ethic and Confucianism and Taoism is reset equally, Weber’s historical and sociological methods and conclusion are still valid as a starting point for Confucian studies. Second, the academic discussions of East Asian modernity in the last century were in the search for functional equivalents of Western Protestantism. Confucian capitalism theory was a discourse that synthesized these critical processes, but it did not overcome Weber’s thesis internally. In order to overcome Weber academically, this paper reviewed two concepts, Peter Berger’s ‘post-Confucian ethic’ and Robert Bellah’s ‘bourgeois Confucianism’, and sought the possibility of innovation of Confucianism as an ethical religion through Bella’s final exploration of Confucian transcendence of secular world and Park Young-shin’s reflections on Korean society as ‘bamboo cage’.
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Yi, Hwang Jik
기초교양대학 (기초교양학부)
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