Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

온라인 유아학습 웹사이트 평가도구 개발과 타당화 연구The Study of Online Preschool Children Learning Website Evaluation Tool Development and Validity - Focused on a type of the materials to the teacher website evaluation tool -

Other Titles
The Study of Online Preschool Children Learning Website Evaluation Tool Development and Validity - Focused on a type of the materials to the teacher website evaluation tool -
Authors
김영희이소희
Issue Date
May-2003
Publisher
미래유아교육학회
Keywords
Online preschool children learning; Online preschool children learning website; Type of the materials to the teacher website; Online preschool children learning; Online preschool children learning website; Type of the materials to the teacher website; 온라인 유아학습; 온라인 유아학습 웹사이트; 교사 자료형 웹사이트
Citation
미래유아교육학회지, v.10, no.2, pp 151 - 186
Pages
36
Journal Title
미래유아교육학회지
Volume
10
Number
2
Start Page
151
End Page
186
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/10309
ISSN
1229-3083
Abstract
>본 연구는 유아교사들이 교육현장에서 활용할 수 있는 온라인 유아학습 웹사이트 평가도구, 특히 웹사이트 활용유형에 따라 교사 자료형 웹사이트 평가도구를 개발하고 타당화하는 것이다. 본 연구목적을 달성하기 위해 문헌고찰, 주제별 인터뷰, 2회에 걸친 델파이 조사, 통계적 검증과정을 거쳤다. 그 결과 교사 자료형 웹사이트 평가도구는 총 2개 영역, 7개 평가준거, 63개의 평가항목으로 개발되었으며, 2개 영역(콘텐츠, 인터페이스)과 7개 평가준거(교육적 활용성, 정확성, 신뢰성, 연결성, 기능성, 사용의 용이성, 디자인)에 대한 전문가 집단 간 의견의 일치가 도출되어 개발된 교사 자료형 웹사이트 평가도구가 타당한 것으로 나타났다. 이러한 본 연구의 결과는 기존의 유아 교육용 소프트웨어 평가도구와 웹사이트 평가도구에서는 볼 수 없었던 콘텐츠 영역과 이를 전달하는 인터페이스 영역을 포괄적으로 포함함으로써, 향후 웹사이트를 제작하는 기관에게는 교사 자료형 웹사이트 설계에 대한 기본 지침을 제공하고, 현장교사들에게는 교사 자료형 웹사이트를 평가하는 준거를 제공하여 유아의 발달과 교육에 적합한 웹사이트를 선별하여 유아교육에 활용하는데 기여하게 될 것이다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
생활과학대학 > 아동복지학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE