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Intellectual Property Acquisition Strategy of a Startup: Golfzon Case in Korea신생기업의 지식재산 확보 전략: 골프존 사례를 중심으로

Other Titles
신생기업의 지식재산 확보 전략: 골프존 사례를 중심으로
Authors
한유진
Issue Date
May-2013
Publisher
한국중소기업학회
Keywords
신생기업; 지식재산; 골프 시뮬레이터 산업; 골프존; Startup; Intellectual Property; Golf Simulator Industry; Golfzon
Citation
기업가정신과 벤처연구, v.16, no.2, pp 79 - 96
Pages
18
Journal Title
기업가정신과 벤처연구
Volume
16
Number
2
Start Page
79
End Page
96
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/11649
ISSN
1738-2599
Abstract
Despite the importance of intellectual property for a startup, exemplary evidence is lacking in reports on the use of proprietary assets, i.e. intellectual property, by firms to dominate the market. To fill this research gap, the current paper aims to show the process of formulating a very active strategy for intellectual property protection applicable in both domestic and global settings by examining a firm that introduced a totally new concept to the market. The case selected was Golfzon, which was founded in 2000 in Korea. Golfzon inaugurated a new business model, which is through offering a virtual golf game that is as enjoyable as real golf. In showing the market development process and Golfzon’s strategy, the growth of this firm is divided into three periods, namely, start-up period, rapid growth period, and diversification period. The results show that Golfzon actively made use of the intellectual property system to maximize their appropriable knowledge, starting from the rapid growth period. With this approach, the company outperformed its competitors in the Korean market, thereby becoming a dominant design in the industry. Presently, Golfzon is in the diversification period, which might be worth further elaborating in ensuing research if Golfzon exhibits a fine example for scholastic argumentation.
신생기업에 있어 지식재산이 중요한 역할을 함에도 불구하고, 실제 기업들이 시장 지배를 위해 전유(專有)가 가능한 자산, 즉 지식재산을 어떻게 활용하는가에 대한 연구는 많지 않았다. 따라서 본 연구는 한 신생기업 시장에 새로운 비즈니스 모델을 소개하면서 지식재산을 활용하는 과정을 보여주는 것을 목적으로 하였다. 선정된 기업은 2000년에 설립된 골프존이란 기업이며, 이 기업은 가상 골프를 실제 골프처럼 즐길 수 있도록 하는 비즈니스 모델을 소개했다. 본 연구에서는 골프존이 시장을 개척해 가능 과정을 보여주기 위해 시기를 스타트업 기간, 고도 성장 기간, 다각화 기간으로 나누었다. 또한 골프존이 어떻게 특히 고도 성장 기간 동안 전유 가능한 지식을 극대화하기 위해 지식 재산 시스템을 활용했는지를 보여주었다. 결과적으로 골프존은 시장에서 경쟁자들과 비교할 수 없을 만큼 우월한 위치를 차지하게 되었고, 지배제품이 되었다. 현재 골프존은 다각화 기간에 접어들었으며, 이 기간에도 학문적 논의가 필요한 분야가 관찰되면 추후 연구가 필요할 것으로 예상된다.
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