Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

일상에서의 차별 피해 경험이 아동의 우울 및 불안과 공격성에 미치는 영향: 자아존중감과 스트레스 매개 효과를 중심으로The Mediating Effects of Self-Esteem and Stress on the Relationship between Experience of Discrimination in Everyday Life and Depression/Anxiety, Aggression of Children

Other Titles
The Mediating Effects of Self-Esteem and Stress on the Relationship between Experience of Discrimination in Everyday Life and Depression/Anxiety, Aggression of Children
Authors
김수정
Issue Date
Sep-2020
Publisher
한국보건사회연구원
Keywords
서울 아동 종합실태조사; 차별 피해 경험; 자아존중감; 스트레스; 우울 및 불안; 공격성; 매개 효과; Comprehensive Survey of Children in Seoul; Experience of Discrimination; Self-Esteem; Stress; Depression/Anxiety; Aggression; Mediating Effects
Citation
보건사회연구, v.40, no.3, pp 392 - 428
Pages
37
Journal Title
보건사회연구
Volume
40
Number
3
Start Page
392
End Page
428
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/1185
DOI
10.15709/hswr.2020.40.3.392
ISSN
1226-072X
2671-4531
Abstract
본 연구는 일상에서의 차별 피해 경험이 아동의 우울 및 불안과 공격성에 미치는 영향 관계에서 자아존중감과 스트레스의 매개 효과를 살펴보고자 하였다. 이를 위해 2017년 서울시 아동 종합실태조사 자료를 사용하였으며, 만 10~17세 4,831명을 대상으로 구조방정식 모형 분석을 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 차별 피해 경험이 많을수록 우울 및 불안과 공격성이 증가하는 것으로 나타났다. 둘째, 차별 피해 경험과 우울 및 불안, 공격성 간의 관계에서 자아존중감과 스트레스가 매개 역할을 하는 것으로 나타났다. 그리고 매개 변수 중 자아존중감보다 스트레스의 간접효과가 더 큰 것으로 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로 차별 피해로 인한 우울 및 불안과 공격성 감소를 위해 차별 예방 교육 시행뿐만 아니라 자아존중감 증진, 스트레스 감소 전략 등을 제시하였다.
This study examined the effects of experience of discrimination in everyday life and the mediating effects of self-esteem, stress on depression/anxiety and aggression of children. This study analyzed data from the 2017 Comprehensive Survey of Children in Seoul, including 4,831 children aged 10-17. Structural equation modeling was used for data analysis. The results of this study were as follows. First, the experience of discrimination in everyday life significantly increased depression/anxiety and aggression. Second, results revealed that self-esteem and stress were significant mediators in the relationship between experience of discrimination in everyday life and depression/anxiety, aggression of children. Third, among the mediating factors, the indirect effect of stress was greater than that of self-esteem. Findings suggested that discrimination prevention education is needed to reduce depression/anxiety, and aggression caused by experience of discrimination in everyday life. Also, strategies for promoting self-esteem and reducing stress were discussed.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
생활과학대학 > 아동복지학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE