Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

청소년의 학교적응 변화에 따른 잠재계층분류와 내재화 문제 및 부모 방임의 영향력 분석Identifying latent profile in adolescents' school adjustment changes and the influence of parental neglect and internalized problems ; Using mixture growth modeling

Other Titles
Identifying latent profile in adolescents' school adjustment changes and the influence of parental neglect and internalized problems ; Using mixture growth modeling
Authors
박민지유미숙
Issue Date
Aug-2020
Publisher
한국청소년시설환경학회
Keywords
School Adjustment; Internalized Problems; Parental Neglect; Latent Class Growth Analysis; Growth Mixture Model; 학교적응; 방임; 내재화; 잠재계층성장; 성장혼합모델
Citation
청소년시설환경, v.18, no.3, pp 35 - 45
Pages
11
Journal Title
청소년시설환경
Volume
18
Number
3
Start Page
35
End Page
45
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/1273
ISSN
1738-0170
Abstract
본 연구의 목적은 청소년 학교 적응 변화 양상의 잠재적인 집단을 조사하고 부모의 방임과 청소년의 내면화 문제(우울, 사회적 위축)의 영향을 조사하는 것이다. 이를 위해 한국아동·청소년패널 데이터(Korean Children & Youth Panel Survey)의 초4 코호트인 2,378명을 분석에 사용하였으며, 5년치 자료를 분석에 활용하였다. 분석 방법은 첫 번째로 잠재성장모형 분석을 실시하고, 두 번째로 개체 간 질성을 규명하기 위하여 성장혼합 모델(Growth Mixture Model)을 적용하였다. 마지막으로 분류된 잠재계층을 중심으로 개체 간 효과(between effect)를 분석하기 위하여 로지스틱 회귀분석(logistic regression)을 실시하였다. 연구 결과, 먼저 학교 적응 변인의 단일계층 잠재성장 모형 추정 결과 학교 적응이 시간이 지남에 따라 증가하고 그 후에 감소한 것으로 나타났다. 둘째, 학교 적응 변수의 두 가지 잠재적 특성은 시간이 지나도 안정적인 '무변화집단'과 시간이 지남에 따라 부정적으로 변화하는 '부적응증가집단'으로 확인되었다. 셋째, 우울증은 잠재적 계급에 큰 영향을 미치지 않았으며 사회적 위축과 부모의 방임이 학교 적응에 영향을 미치는 요인으로 확인되었다.
The purpose of this study is to investigate potential groups of youths' school adaptation change patterns and to examine the effects of parental neglect and adolescents' internalization problems (depression, social withdrawal). The Korean Youth Panel Survey (2,378 people), a 4th cohort, was used for analysis, and 5 years of data were used for analysis. They were analyzed by Latent Class Growth Analysis(LCGA), Growth Mixture Model(GMM), Logistic Regression. As a result of the study, first, it was found that school adaptation increased over time and after then decreased.. Second, the two potential characteristics of the school adaptation variable were identified as a'unchanged group' that does not change over time and a'adapted increase group' that changes negatively over time. Third, depression did not significantly affect the potential class, and social withdrawal and parental neglect were identified as factors affecting school adaptation.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
생활과학대학 > 아동복지학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE