Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

아동의 지능 구조에 대한 평면성과 위계성의 비교 연구 -Guilford 지능 구조를 중심으로-A Study on the Validity of the Hierarchical Intelligence Model

Other Titles
A Study on the Validity of the Hierarchical Intelligence Model
Authors
송인섭
Issue Date
Nov-2011
Publisher
한국아동교육학회
Keywords
아동의 지능구조; 지능의 위계성; 지능의 평면성; Guilford's SOI model; hierarchical intelligence model
Citation
아동교육, v.20, no.4, pp 43 - 62
Pages
20
Journal Title
아동교육
Volume
20
Number
4
Start Page
43
End Page
62
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/12812
ISSN
1226-2722
Abstract
이 연구에서는 다요인적 지능 이론의 대표자인 Guilford 지능 구조 모형을 Guilford(1959, 1966, 1971)의 이론에 근거해서 위계화 시키고, 일반 요인 ‘g’의 개념을 도입시킨 모형으로 재 위계화 함으로써 위계적 지능 구조에 대한 논쟁을 통합할 수 있는 탐색적 근거를 제시하고자 한다. 특히 유아에서 나타나는 지능구조에 대한 관심이 중요한 본 연구의 관심이다. 본 연구의 측정도구는 1994년에 송인섭이 개발한 종합인지능력검사이다. 이 검사는 만 5세부터 만 7세의 아동을 대상으로 한 검사 문항은 대부분 그림으로 제시되어 있다. 본 검사는 언어력, 수리력, 공간지각력, 창의력, 기억력의 5개 영역을 측정한다. 본 연구의 결과는 평면모형과 위계모형 중 위계모형을 지지하고 있다. 그러나 다양한 경쟁적 위계모형들 간의 적합도는 매우 유사해서 그 경쟁모형들 사이에는 명확한 차이가 나타나지는 않고 있다. 결과 적으로 어떤 형태의 위계모형을 형성하던 간에 평면모형보다 적합하다는 점을 분명히 하고 있다. 예상했던 것처럼 가장 좋은 적합도를 보인 모형은 대집단요인이 2개인 경우였다. 지능의 위계모형들의 경쟁모형을 통한 적합도 분석의 결과, 본 연구에서는 지능의 대집단요인이 언어-기억 요인, 수리-공간-창의 요인의 2개 요인임이 확인되었다.
This study was aimed at establishing a hierarchical intelligence model and empirically testing it on the assumption that the theories of hierarchical intelligence can best explain about human intelligence. For the scale in validating the hierarchical model, the Multifactorial Cognitive Ability Test for children developed by Song In-Sub in 199 was applied. For data collection, 750 Kindergarten and first-grade elementary school children in Seoul and Kyongsangnamdo areas were sampled to test. Among them, 699 ones were identified as reliable for this study. This study can be concluded as follows; Regarding the validity of the hierarchical model structure for intelligence In other to verify this model structure, planar and hierarchical models were analyzed using the LISREL program. As a consequence, the planar one showed 8.31 of chi-square/df, which means inappropriate to explain structure of intelligence. In contrast, the hierarchical model was found appropriate showing 4.88 of Chi-Square/df. Furthermore, differences of other indices between two models support higher validity of the hierarchical model than to the planar one(.912 and .955 in GFI; .861 and .921 in AGFI, and .058 and .043 in RMSR). Base upon the above findings this study can be concluded as follows; Frist, in terms of theory, this study may be useful in that it has empirically tested the new hierarchical intelligence model under the circumstance that recent studies are focused on information processings rather than structured factors of intelligence. Second, in terms of methodology, this study may be useful in that it has verified the effectivencess of the hierarchical model directly using the LISREL program and therely has suggested new approach to te studies of intelligence. Third, in practical terms, this study may be useful in that it has attempted to test the validity of the hierarchical model which hardly studied and therewith has presented a test case for future studies.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
문과대학 > 교육학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE