Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

아들러 이론에 근거한 모험기반상담 프로그램이 초등학교 고학년의 공동체 의식 향상에 미치는 효과

Full metadata record
DC Field Value Language
dc.contributor.author조진희-
dc.contributor.author진미경-
dc.date.available2021-02-22T05:23:18Z-
dc.date.issued2020-08-
dc.identifier.issn2093-8721-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/1288-
dc.description.abstract본 연구는 아들러 이론에 근거한 모험기반상담 프로그램이 초등학교 고학년의 공동체 의식 향상에 미치는 효과를 검증하는데 목적이 있다. 연구의 대상은 서울 J초등학교에 재학 중인 4∼5학년 학생이며 실험집단 10명, 통제집단 10명으로 구성하였다. 수집된 자료는 SPSS 26.0 프로그램을 이용하여 공변량 분석을 실시하였다. 연구의 결과는 첫째, 아들러 이론에 근거한 모험기반상담 프로그램을 실시한 실험집단의 사회적 관심이 유의미하게 향상되었다. 둘째, 아들러 이론에 근거한 모험기반상담 프로그램을 실시한 실험집단의 또래관계가 유의미하게 향상되었다. 본 연구는 아들러 이론에 근거한 모험기반상담 프로그램이 아동의 집단상담을 위한 예방 및 치료 프로그램으로서 학교 및 상담 기관에서 활용 가능하다는 것을 검증하였다는데 그 의의가 있다.-
dc.description.abstractThis study aims to verify the effect of the adventure-based counseling program based on the theory of Alfred Adler on the improvement of the community spirit of upper elementary school students. The subjects of the study were divided into an experimental and control group, which consisted of 10 students in 4-5th grade at J elementary school in Seoul, respectively. SPSS 26.0 program was used to analyze collected data through the analysis of covariates. The results are as follows: first, the social interest of the experiment group, which was applied with the counseling program, was significantly improved, and second, the peer relationship of the experimental group was significantly advanced. It is meaningful that the study proved the counseling program to be useful in schools and counseling institutions as a prevention and treatment program for children’s collective counseling.-
dc.format.extent14-
dc.language한국어-
dc.language.isoKOR-
dc.publisher사단법인 아시아문화학술원-
dc.title아들러 이론에 근거한 모험기반상담 프로그램이 초등학교 고학년의 공동체 의식 향상에 미치는 효과-
dc.title.alternativeEffect of Adventure-based Counseling Program Based on the Theory of Alfred Adler on the Improvement of Community Spirit of Upper Elementary School Students-
dc.typeArticle-
dc.publisher.locationSouth Korea-
dc.identifier.doi10.22143/HSS21.11.4.93-
dc.identifier.bibliographicCitation인문사회 21, v.11, no.4, pp 1323 - 1336-
dc.citation.title인문사회 21-
dc.citation.volume11-
dc.citation.number4-
dc.citation.startPage1323-
dc.citation.endPage1336-
dc.identifier.kciidART002615666-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
dc.subject.keywordAuthorTheory of Alfred Adler-
dc.subject.keywordAuthorAdventure-based Counseling Program-
dc.subject.keywordAuthorSocial Interest-
dc.subject.keywordAuthorPeer Relationship-
dc.subject.keywordAuthorCollective Counseling-
dc.subject.keywordAuthor아들러 이론-
dc.subject.keywordAuthor모험기반상담 프로그램-
dc.subject.keywordAuthor사회적 관심-
dc.subject.keywordAuthor또래관계-
dc.subject.keywordAuthor집단상담-
dc.identifier.urlhttp://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3819103-
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
생활과학대학 > 아동복지학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Jin, Mi Kyoung photo

Jin, Mi Kyoung
생활과학대학 (아동복지학부)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE