Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

스토리텔링 교육의 방법 모색 -스토리와 그 ‘처음상황’ 설정을 중심으로-A Study of the Methodology of Storytelling Education - Focussing on the Story and Establishment of It's Initial Situation -

Other Titles
A Study of the Methodology of Storytelling Education - Focussing on the Story and Establishment of It's Initial Situation -
Authors
최시한
Issue Date
Dec-2010
Publisher
대중서사학회
Keywords
media; story; storytelling; storytelling education; central event; initial situation; 매체; 스토리; 스토리텔링; 스토리텔링 교육; 중심사건; 처음상황
Citation
대중서사연구, no.24, pp 419 - 437
Pages
19
Journal Title
대중서사연구
Number
24
Start Page
419
End Page
437
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/13332
DOI
10.18856/jpn.2010..24.015
ISSN
1738-3188
Abstract
이 연구는 이른바 ‘스토리텔링 시대’, ‘문화콘텐츠 시대’가 요구하는 스토리텔링 능력을 교육할 기본적 논리와 방법을 시험적으로 구상해 보기 위한 것이다. 먼저 스토리와 스토리텔링 개념을 검토한 후, 그것을 바탕으로 스토리 층위 교육과 서술 층위 교육을 구별하고 위계화하며, 다시 스토리 속에 중심사건 개념을 도입함으로써 교육 방법 설계를 위한 논리적 틀을 마련하였다. 그리고 논의를 구체화하기 위해 중심사건의 ‘갈등을 내포한 처음상황 설정하기’를, 허구적 이야기 짓기 지도의 기본적 방법의 하나로 제시하였다. 스토리는 이야기성의 핵심에 해당한다. 이것은 매체와 갈래를 초월하여 존재하므로, 이야기 작품의 범주 역시 그들을 초월한다. 스토리는 사건의 연쇄로서 이야기의 자료이자 중심적 내용이다. 그것은 텍스트에 그려진 형상과 그것을 통해 제시되는 의미 사이의 추상적 차원에 존재한다. 스토리텔링이란 어떤 매체와 형식으로 사건을 서술하여 텍스트를 생산하는 ‘이야기 짓기’로서, 그 행위를 통해 무엇을 형성ㆍ표현하고 체험하는 행위이다. 오늘날 이는 이야기 생성 활동 전반을 포괄할 수 있다. 따라서 스토리텔링 교육 역시 전통적인 문예 창작의 범주를 넘어 넓은 의미의 ‘짓기’ 교육이 된다. 이는 허구적인 것과 비허구적인 것을 모두 대상으로 삼고, 자기 목적적인 것과 상업적 효용 위주의 것을 융합한다. 그리고 쓰기와 제작하기를 함께 가르치며, 매체를 복합적으로 활용하고 갈래가 뒤섞이는 디지털 환경에 걸맞도록, 구성 요소나 기법보다 스토리와 서술의 층위 구분을 바탕으로 교육 내용과 단계를 설정하는 게 바람직하다. 스토리 교육은 서술 교육보다 먼저 이루어지는 게 적절하다. 그리고 거기서 중요한 것이 중심사건 설정하기이다. 특히 교육의 초기 혹은 예비 단계에서는 그 중심사건의 처음상황 설정, 즉 갈등을 내포한 형태로 처음상황을 기술해 보도록 하는 활동이 필요하다. 제재에 대립소를 넣어 처음상황을 기술해 보는 연습은, 갈등의 전개 과정과 끝상황을 구체적이고 통일성 있게 전개하는 능력을 기르는 하나의 방법이다.
This paper is for experimentally conceiving the ground frame of storytelling ability education that reflects and leads the changes brought by the development of electronic media. I examine the basic concepts related to storytelling putting stress on story, and provide the establishment of the initial situation of story as a method of teaching fictional narrative writing. The concept of ‘narrative’ needs to be redefined in a broad sense leaving behind the narrow meaning in the context of literary narrative. Story which is the kernel of narrativity exists standing aloof from media and branch, thus the categories of narratives also transcend them. Story exists in an abstract dimension in-between abstract meanings suggested by concrete features depicted in its text. Storytelling is ‘making a narrative’ which produces texts by describing a story in certain forms and media, that is, acts to form, express, and experience things. In a digital environment using various media in a compound way, storytelling comprises the wribi narrating activities. Therefore, storytelling education also becomes a writing education in a broad sense beyond the traditional category of creative writing. Both the fictional and n defictional are the objects of it and it unites things that a eduutotelic and commercial-utility-oriented. It is desirable to teach in an activity-centered way comprising both writing and making and to divide contents and steps based on the classification of story and narrating levels. For this education to be done effectively, it is necessary to reorganize the curriculum and system of universities of Korea. What matters in the education on story level is setting a central event. Especially in the beginning stage of education, the establishment of the initial situation containing conflicts is the major effective material to be educated. I suggested a way to develop concretely and in a unified way the process of evolving conflicts and the eventual situation by putting the opponents on the subject matter.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
문과대학 > 한국어문학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE