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김후란 시에 나타난 ‘가족’의 의미와 현실인식 – 「따뜻한 가족」을 중심으로 –Meaning of Family and Realization of in Hoo-Rahn Kim's Poetry - Focused on 「Warm Family」

Other Titles
Meaning of Family and Realization of in Hoo-Rahn Kim's Poetry - Focused on 「Warm Family」
Authors
구명숙
Issue Date
Jan-2010
Publisher
한국사상문화학회
Keywords
family; cognition of reality; love; life; peace; humanism; feminism; feminity; motherhood; Ontological self-reflection; 가족; 현실인식; 사랑; 생명; 평화; 페미니즘; 여성성; 모성성; 존재론적 성찰
Citation
한국사상과 문화, no.51, pp 91 - 111
Pages
21
Journal Title
한국사상과 문화
Number
51
Start Page
91
End Page
111
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/13589
ISSN
1229-1749
Abstract
오늘날 경제난과 사회적 혼란 속에서 가족의 해체가 늘어가는 시대를 살아가는 현대인들은 여유와 따뜻함을 상실해 가고 있다. 김후란의 시집 「따뜻한 가족」은 이러한 시대의 고통과 어려움을 극복할 수 있는 원동력이 가족과 사랑이 주는 따뜻함에서 나온다고 보고, 그것을 이루는 근본적인 생명과 모성에 여성의 정체성을 두어 진솔한 서정성을 바탕으로 사랑과 희망, 평화를 노래하고 있다. 김후란 시인의 50년 시작 활동의 한 귀결점으로 볼 수 있는 「따뜻한 가족」에는 진솔한 체험에서 우러나온 모성적 따스함이 두드러지게 나타난다. 여기서 ‘모성적’이란 희생, 헌신, 포용, 무조건적 사랑을 바탕으로 하고 있는 전통적⋅전형적인 모성애로서 포용과 화해의 정신을 의미한다. 김후란은 이러한 모성과 가족애를 통한 생명과 사랑 그리고 인류사회의 평화와 희망을 지향하고 있다. 이러한 모성적 사랑은 구원의 존재인 어머니로서 자연과 동일시되어 작품 곳곳에 나타난다. 모든 것을 평등하게 사랑으로 끌어안고 포용하는 모성은 삶의 근원이며 이러한 모성을 통해서 생명이 살아 있음을 강조하고 있는 것이다. 김후란의 시는 이처럼 모성적 따스함에서 출발하여 주변의 일상적인 것들에서부터 사회⋅역사 현실에까지 눈을 돌려 열림과 화해의 시각으로 세계를 넓혀 평화를 지향하고 있다. 남성과 여성의 관계도 대립구도로 바라보지 않고, 모성적 정서를 바탕으로 헌신과 화해와 포용의 정신을 강조하고 있으며, 나아가서는 모성애를 사회적 의미로 확장시키고 존재론적 성찰을 통해 긍정적 현실인식을 나타내고 있는 점에서 그 특성이 드러난다. 이러한 모성적 정서의 부드러운 힘은 문화적 페미니즘의 입장에서 볼 때 새로운 시대의 비전이자 대안으로서 기능할 것으로 보인다.
As discussed in this article, 'Warm Family' in Hoo-Rahn Kim's poems is based on willingness for life and dedication. Thus, it presents calm description of positive recognition of reality that exerts life force. Then, this sentiment is rooted all in love, life and peace. Although Hoo-Rahn Kim is a female poet, she seems to be free from cognition for 'female' She does not seem to express absurd suppression of feminity or question the identity structured by the society. However, her poems do not only present reality-adapting attitude either. Even though her feministic sense is not explicit in her poems, her humanism such as love, peace and affection/compassion for human provide a base for cognition of positive motherhood. Her sentiment of motherhood that embraces rather than confronts will function as a positive possibility, which is an alternative to feminism. If a good poem is written under concrete reality and living language experience, her poems may be more fundamental even though her poems may be personal and abstract, and may lack historicity or sociality. A poem is not about tears but about the end of tears or after, and love is about mutual accomplishment or ascendance. Hoo-Rahn Kim describes such love in her poem through ever lasting self-reflection on existence in positive and healthy way.
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