Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

판소리의 전승과 공간적 배경의 관계 연구A study on the relation between the transmission of Pansori and the background of space

Other Titles
A study on the relation between the transmission of Pansori and the background of space
Authors
정병헌
Issue Date
Apr-2008
Publisher
판소리학회
Keywords
Pansori; Pansori type; regional background; Kyungki Pansori; Namwon; Gochang; Bosung; Sunchun; Pansori; Pansori type; regional background; Kyungki Pansori; Namwon; Gochang; Bosung; Sunchun; 판소리; 판소리적 형태; 지역적 배경; 경기판소리; 남원; 고창; 보성; 순천
Citation
판소리연구, no.25, pp 65 - 87
Pages
23
Journal Title
판소리연구
Number
25
Start Page
65
End Page
87
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/14374
ISSN
1598-3552
Abstract
이 논문은 현재 연행되고 있는 판소리가 각 지역의 판소리적 형태가 서로 영향을 주고받으며 현재의 모습을 갖추게 되었다는 전제에서 출발하였다. 흥미나 교훈을 주는 각 지역의 전승되는 이야기에 그 지역에 존재하던 음악이 결합한 모습의 판소리적 형태를 우리는 현존하는 <배뱅이굿>에서 찾아볼 수 있다. 어떤 지역과 연관되어 전승한 형태인가를 판별하는 기준은 음악과 몸짓, 이야기의 내용에 따라 구별할 수 있지만, 가장 중요한 요소는 이야기의 내용이라고 할 수 있다. 이를 통하여 우리는 <춘향가>가 남원과 연관되며, <배비장타령>이나 <왈자타령> 등이 경기 지역과의 관련 속에 전승되었음을 추론할 수 있다. 각 지역에 존재하고 있던 판소리적 형태는 타 지역 연예와의 교류를 통하여 상호 영향을 주고받게 되었다. 이를 통하여 최종적으로 송흥록이 거주하던 지리산 인접 지역으로의 통합이 이루어지면서 현재의 판소리로 정착할 수 있었다. 이러한 변화에 가장 능동적으로 작용한 것이 중고제로 불리는 경기판소리라고 할 수 있다. 이전에 존재하고 있던 판소리는 호남을 기반으로 하는 현재의 판소리에 기여하면서, 자신만의 독자적인 모습을 그대로 간직하기도 하였다. 이를 통하여 판소리는 수용과 변화라는 문화의 발전적인 모습을 실현할 수 있었다. 판소리의 국민예술화는 이런 과정을 통하여 가능했다고 볼 수 있다. 판소리는 현재도 각 지역성에 의존하면서 미세한 변화를 거듭하고 있다. 각 지역의 공간적 배경이 판소리의 전승과 깊은 관련을 맺는 경우를 우리는 남원과 고창, 그리고 보성과 순천의 판소리사에 기여한 모습을 통하여 확인할 수 있다. 이러한 지역은 판소리사에 기여할 만한 문화적 기반을 가지고 있었지만, 보다 중요한 것은 이를 판소리사에 능동적으로 확산시킬 수 있는 인물을 가지고 있었다는 점에서 다른 지역과 구별된다. 문화의 전승에 있어 인적 자원의 중요성은 여기에서도 확인할 수 있다.
This dissertation is started from the proposition which Pansori type in the each region is formed by the mutual influence. In today's Baebangi-gut, we can find the Pansori type which is the combination of tale - it offers interest and moral - and the music which is existed in that region. The standards to find out which region is related to the form, are music, gesture and story line. However, the most important factor is the story line. This will allow us to infer that Chunhyang-ga is related to Namwon and Baebijang-taryung or Walza-taryung are related to Kyungki Region. The different forms of Pansori which existed in each region were mutually influenced by their cultural interchanges. This eventually contributed to the integration near Mt. Jiri-san area where Heungrok Song lived and Pansori became established the way it is today. The most active element of this change was Kyungki Pansori which is also called as Junggo-je. Previous Pansori contributed to Pansori of today which is based on Honam(southwest area of Korea) and still managed to keep its own unique style. Through this, Pansori could actualize the cultural prosperity - acceptance and change - and Pansori became national art. Pansori is still under slight change depending on regional differences. We can find that the tradition of Pansori is deeply related to each regional background, by looking at the history of Pansori in Namwon, Gochang, and Sunchun. These regions had cultural base to contribute to the history of Pansori, but more important things is that they had people who had ability to popularize Pansori actively and this is different than other regions. We can also see the importance of human resources in tradition of culture.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
문과대학 > 한국어문학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE