Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

중학교 사회과 및 도덕과 교육과정에 나타난 세계시민교육 내용 분석 -2015 개정 교육과정을 중심으로-An Analysis of Global Citizenship Education Contents in Middle School Social Studies and Moral Education Curriculums –Focusing on the 2015 Revised Curriculum–

Other Titles
An Analysis of Global Citizenship Education Contents in Middle School Social Studies and Moral Education Curriculums –Focusing on the 2015 Revised Curriculum–
Authors
박가나
Issue Date
Feb-2022
Publisher
한국사회교과교육학회
Keywords
세계시민교육; 옥스팜의 세계시민교육 교육과정; 중학교 사회과 교육과정; 중학교 도덕과 교육과정; Global Citizenship Education; Oxfam’s Curriculum for Global Citizenship; Middle School Social Studies Curriculum; Middle School Moral Education Curriculum
Citation
사회과교육연구, v.29, no.1, pp 17 - 40
Pages
24
Journal Title
사회과교육연구
Volume
29
Number
1
Start Page
17
End Page
40
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/145913
DOI
10.37409/RSSE.29.1.17
ISSN
1225-6838
Abstract
본 연구는 현행 2015 개정 중학교 교육과정에서 세계시민교육을 어떻게 다루고 있는지 확인하기 위해 옥스팜(Oxfam)의 14~16세 지표를 활용하여 시민교육과 관련성이 높은 사회과와 도덕과 교육과정을 분석하여 비교하였다. 분석 결과, 전체적으로 세계시민교육과 관련된 내용 중 지식 및 이해에 해당하는 내용이 기술이나 가치 및 태도에 비해 상대적으로 많이 등장하였다. 이러한 특징은 지리와 일반사회 영역에서 주로 나타났으며, 기술 부분에서는 특정 요소(비판적·창의적 사고력)에 집중되는 경향이 발견되었고 가치 및 태도 부분은 교육과정에서 거의 다루어지지 않았다. 다음으로, 지리, 일반사회, 도덕 각 영역별 특징을 볼 때, 지리의 경우 상대적으로 세계시민교육이 전체 교육과정에서 고르게 적용되고 있었고 일반사회의 경우 특정 단원에서 집중적으로 관련 내용이 등장하고 있었다. 도덕과는 특정 성취기준 자체에서 ‘세계시민’을 명시하면서 보다 직접적으로 세계시민교육 내용을 다루는 특징을 보였고, 지식, 기술, 가치 측면이 고르게 등장하여 차이점을 보였다.
This study analyzed and compared the curriculums of social studies and moral education as they are highly related to citizenship education to confirm how global citizenship education is being handled in the current 2015 revised middle school curriculum. Analysis standards applied indexes for ages 14 to 16 among global citizenship education curriculums presented by Oxfam. Analysis results showed that, among contents related to global citizenship education, contents relevant to knowledge and understanding appeared relatively more compared to contents on skills, values, and attitude. Such bias mainly appeared in the domains of geography and general society, and in skills parts, there were tendencies of focusing on specific elements (critical and creative thinking skills), and values and attitudes were hardly dealt with in the curriculum. Next, when the characteristics of each domain of geography, general social studies, and moral education were observed, in the case of geography, global citizenship education was applied relatively evenly across the entire curriculum, and in the case of general social studies, related content appeared intensively in specific units. The moral education showed characteristics of dealing with global citizenship education more directly while specifying ‘global citizen’ in certain achievement standards and differences were shown compared to other domains as aspects of knowledge, skills, and value appeared evenly.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
특수대학원 > 교육대학원 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Park, Ga Na photo

Park, Ga Na
특수대학원 (교육대학원)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE