Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

대학 코칭 교양교육 개발을 위한 방향 탐색 및 요구 분석 : 여대생을 중심으로Analysis of Directions and Needs for the Development of Coaching Courses in University Education - Focusing on Female University Students

Other Titles
Analysis of Directions and Needs for the Development of Coaching Courses in University Education - Focusing on Female University Students
Authors
윤희정김경아이민신임여진김지은
Issue Date
Sep-2021
Publisher
한국교육컨설팅코칭학회
Keywords
대학 코칭 교양교육; 코칭 교육 방향; 코칭 교육 요구; Coaching Courses; Directions for Coaching Courses; Needs for Coaching Courses
Citation
교육컨설팅코칭연구, v.5, no.3, pp 29 - 53
Pages
25
Journal Title
교육컨설팅코칭연구
Volume
5
Number
3
Start Page
29
End Page
53
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/146394
DOI
10.31137/ECC.2021.5.3.29
ISSN
2586-3886
Abstract
본 연구는 대학생 코칭 교육의 개발과 운영을 위하여 대학 코칭 교육의 방향과 요구를 제시하는데 목적이 있다. 이를 위해 전문가 대상의 심층인터뷰를 진행하였 고, 서울 및 경기권 소재 4년제 대학 여학생 500명을 대상으로 설문조사를 실시하였 다. 연구의 윤리적 측면 확보를 위하여 소속 대학 기관연구 윤리위원회 심의 승인을 받았다. 본 연구의 자료 분석은 SPSS 23.0과 AMOS 23.0을 사용하였다. 대학생 코칭 교육이라는 시대적 요구에 따라 대학 교양과목으로서 코칭교육의 가능성과 중요성에 대한 전문가 의견 및 여대생의 요구조사 결과는 다음과 같다. 첫 째, 전문가들은 대학의 코칭 교육에서 코칭 철학의 실천과, 이를 바탕으로하는 코칭 교육의 방향성을 강조하였다. 또한 코칭문화의 확산을 위하여 다양한 비교과 프로 그램의 개발을 제안하였다. 둘째, 대학 코칭 교육에 대한 여대생들의 교육 요구는 세부 요인 중 코칭리더십 역량에 대한 교육 요구 수준이 가장 높은 것으로 나타났 으며, 다음으로 코칭 스킬, 코칭 기반 순으로 나타났다. 셋째, 전문가 인터뷰 및 세 부 요인별로 도출된 교육요구 내용을 바탕으로 대학 코칭 교육의 질 향상을 위한 세부적인 적용방안을 제시하였다.
The purpose of this study is to present the direction and demand of coaching education for the development and operation of coaching curriculum for university students. This study conducted in-depth interviews with experts and a survey of 500 female university students located in Seoul and Gyeonggi-do. In order to secure the ethical aspect of research, approval was obtained from the institutional research ethics committee of the affiliated university. SPSS 23.0 and AMOS 23.0 were used for data analysis in this study. According to the demands of university student coaching education, the results of expert opinion and demand survey on the possibility and importance of coaching education as a liberal arts course in university are as follows. First, coaching education at universities emphasized by experts emphasizes the practice of coaching philosophy and the direction of coaching education based on it. In addition, various extracurricular program development were proposed to spread the coaching culture. Second, as for female university students' educational needs for university coaching education, among the detailed factors, the education demand for coaching leadership competency was found to be the highest, followed by coaching skills and coaching basis. Third, the proposed applying the detailed plan for improving the quality of college coaching education based on the educational needs information obtained by expert interviews and detailed factors.
Files in This Item
Appears in
Collections
대학 > 기초교양대학 > 기초교양학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Yun, Hui Jeong photo

Yun, Hui Jeong
기초교양대학 (기초교양학부)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE