Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

시각장애 학생을 위한 동영상 강의 해설기법의 사용성 분석An Analysis of Usability on the Audio Descrptive Techniques of Video Lecture for Students with Visual Impairments

Other Titles
An Analysis of Usability on the Audio Descrptive Techniques of Video Lecture for Students with Visual Impairments
Authors
박동연임순범
Issue Date
Jun-2021
Publisher
한국시각장애교육&재활학회
Keywords
코로나19; 시각장애 학생; 비대면 강의 시스템; 사용성 평가; Covid19; Visual Impaired Student; Non face-to-face Learning System; Usability Evaluation
Citation
시각장애연구, v.37, no.2, pp 31 - 50
Pages
20
Journal Title
시각장애연구
Volume
37
Number
2
Start Page
31
End Page
50
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/146568
DOI
10.35154/kjvi.2021.37.2.31
ISSN
1229-2486
2733-998X
Abstract
연구목적: 본 연구의 목적은 비대면 강의 시스템의 도입으로 인해 침해된 시각장애 학생의 학습권을 보장하기 위하여 동영상 강의 해설 솔루션의 사용성을 평가하기 위함이다. 연구방법: 시각장애 학생 3명을 대상으로 5가지 분야의 강의 영상에 대해서 해설을 제공하는 오디오 프로토타입과 해설이 제공되지 않는 원본 강의 영상에 대해 9점 리커트 척도의 이해도 평가를 실시하였다. 연구결과: 첫째, 강의자료 화면과 교수자의 액션에 대하여 설명을 제공하는 경우 강의 이해도가 약 2.1배 증가하였다. 둘째, 강의 해설 음성이 원본 강의의 소리와 중첩되지 않는 방식이 약 1.4배 더 효과적이다. 셋째, 해설 방식에 다양한 옵션을 제공하여 사용자의 자유도를 보장해야 한다. 결론: 동영상 강의 해설 솔루션이 시각장애인의 독립적인 학습을 도모하고 학습 효율성을 확보할 수 있다는 것을 확인하였다. 따라서 이를 자동화할 수 있는 프로그램의 개발 및 보급이 필요함을 제안한다.
Purpose: The purpose of this study is to evaluate the usability of the video lecture commentary solution to guarantee the learning rights of students with visual impairments which have been violated by the introduction of the non-face-to-face lecture system. Method: Three visually impaired students evaluated the audio prototype with commentary on the lecture video and the original lecture video without commentary on a 9-point Likert scale. Results: First, the degree of understanding increased by about 2.1 times when the lecture material screen and the explanation of the instructor's actions were provided. Second, lecture commentary voice that does not overlap with the original lecture sound is about 1.4 times more effective. Third, the user's degree of freedom should be guaranteed by providing various options for the explanation method. Conclusion: Video lecture commentary solution has the advantage of promoting independent learning for the visually impaired and securing learning efficiency. Therefore, we suggest to develop and disseminate programs that can automate it.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE