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명성의 진화: 유명인에 대한 서열심리 연구Evolution of Prestige Hierarchy: Evolutionary Psychology Toward Fall of Famous People

Other Titles
Evolution of Prestige Hierarchy: Evolutionary Psychology Toward Fall of Famous People
Authors
조정열
Issue Date
Feb-2021
Publisher
한국비즈니스학회
Keywords
reputation; reputation hierarchy; dominance hierarchy; evolutionary psychology; prestige; 명성; 지위서열; 명성서열; 진화심리; 유명인; 몰락선호
Citation
비즈니스융복합연구, v.6, no.1, pp 59 - 67
Pages
9
Journal Title
비즈니스융복합연구
Volume
6
Number
1
Start Page
59
End Page
67
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/146776
DOI
10.31152/JB.2021.02.6.1.59
ISSN
2765-401X
Abstract
명성에 주목하는 PR학과 진화심리학의 융복합연구다. 학제적 분석을 통해 명성에 대한 이해의 폭을 넓히고, PR이론에 대한 논의 활성화를 목적으로 한다. Tall Pupp지수를 활용하여 유명인에 대한 일반적 태도를 측정한다. 유명인에 대한 ‘보상선호’와 ‘몰락선호’를 측정하고 한국과 미국, 호주의 결과를 논의한다. 총 866명이 참여한 온라인설문에서 나타난 성공한 유명인에 대한 한국인의 태도는 놀라웠다. 포용성은 낮았고, 공격성은 높았다. 보상선호와 몰락선호를 함께 고려했을 때 한국인의 명성서열 심리는 호주나 미국보다 유명인에 가혹했다. 고연령 한국인 그룹이 그 차이를 주도적으로 만들고 있었다. 지각하는 경쟁의 영향은 강력했다. 자존감 역시 관련 심리의 뚜렷한 예측변수였다. 자존감이 높은 사람들은 성공한 유명인에 대해 관대하고 그들의 사회적 인정 필요성에도 공감했다. 하지만 자존감이 줄어들면 유명인에 대한 응원은 사라지고, 그들의 몰락을 희망했다. 자존감은 스스로 평가하는 자신의 서열 계기판이라 할 수 있다. 명성의 진화심리 중심에 서열심리를 결정하는 자존감이 작동하고 있었다. 명성서열 심리는 타인의 불행을 바라는 제로썸 게임–샤덴프로이데와 유사하다. 이런 특징에 기반해, 유명인에 대한 명성심리가 브랜드에 대한 일반심리로 보편화될 수 있는지에 대한 논의와 후속연구가 필요하다.
This is an interdisciplinary study of reputation from a combined approach of PR communication study and evolution-psychology. The purpose is to contribute and discuss about theoretical aspect of reputation. Tall Puppy scale is adopted to reveal how people feel about other people who are highly famous when they succeed and fall. Data collection was conducted online from Korea and US yielding a sample of 866. The result showed a surprising picture that Korean people have strongly negative attitude toward famous people than any other country participants. Their mind was ruthless and less supportive for famous people. Especially elderly Koreans revealed fierce reputation attitude. Among many, the first predictor of reputation hierarchy was Self-esteem. People with higher self-esteem were generous about famous figures while people with low self-esteem prefer the fall of tall puppies. More discussion and study is necessary to see if this zero-some Schadenfreude sentiment could explain brand psychology in general.
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Cho, Jeong Yeol
사회과학대학 (홍보광고학과)
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