Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

임화와 일본 나프의 시A Comparative Study between Im Hwa’s poetry and Japanese Proletaria Poetry

Other Titles
A Comparative Study between Im Hwa’s poetry and Japanese Proletaria Poetry
Authors
김응교
Issue Date
Feb-2010
Publisher
한국문학연구학회
Keywords
임화; 단편서사시; 전일본무산자예술연맹(나프); 이야기시; 조선프롤레타리아 연맹(카프); 프롤레타리아 문학; 이식문학론
Citation
현대문학의 연구, v.40, pp 379 - 423
Pages
45
Journal Title
현대문학의 연구
Volume
40
Start Page
379
End Page
423
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/147951
DOI
10.35419/kmlit.2010..40.011
ISSN
12299030
Abstract
이 글을 통해 몇 가지 확인한 내용 중에, 먼저 임화 시와 일본의 프롤레타라이 시에서 공통적인 사항은 다음과 같다. 1) 임화의 단편서사시는 일본 나프의 장시와 유사한 면이 있다는 것을 확인했다. 따라서 일본 장시의 영향을 받았을 가능성이 있겠으나, 그렇다고 그것이 임화 단편서사시가 나프의 장편 프롤레타리아 시를 모방했다고 단언할만한 근거는 안된다. 첫째, 임화는 단편서사시를 쓰기 전에 다다이즘시나 모더니즘 시도 긴 형식으로 썼다. 둘째, 임화가 썼던 배역시(配役詩)는 임화가 갖고 있는 개성 중의 하나였다. 1928년 임화는 연극을 배울 목적으로 도쿄에 갔고, 또 영화배우를 했다는 사실, 그리고 조직에서도 키노 분과에 있었다는 것을 기억해야 할 것이다. 셋째, 임화가 이상화 시인을 좋아했고 한국시의 서사적 전통을 의식했다는 것을 기억해야 한다. 당시 이상화의 <빼앗긴 들에도 봄은 오는가>(1927)는 최고의 걸작으로 회자되고 있는 상황이었다. 따라서 임화의 단편서사시를 단순히 일본 나프시의 모방으로 평가할 근거는 없다. 2) 임화 시에 나타나는 여성 화자는 당시 1920년대와 30년대에 한국와 일본 프롤레타리아 시에서 자주 등장하는 인물 유형이라는 것을 확인했다. 그러나 임화 시에 나타나는 여성 화자는 지극히 수동적인 유형임을 보았다. 3) 임화 시와 일본의 프롤레타리아 시와 다른 점은, 일본 나프시에서 많이 나타나는 유형인 반전시는 임화 시에서 나타나지 않는다. 반면 임화 시에는 일본 나프 시에서 나타나지 않는 유이민시가 나타난다. 또한 임화 시에 나타나는 현장성, 종로 네 거리, 현해탄, 만주는 일본 프롤레타리아 시에서 나타나지 않고, 표현되더라도 그 의미는 다르다. 나프시와 임화 시를 비교할 때 임화의 단편서사시에 대한 신선한 충격은 다소 축소되는 것이 사실이다. 그렇다 하더라도, 임화의 단편서사시는 지금에 이르기까지 한국 시의 구비적 상상력에 자양분이 되었다.
This thesis is tried to compare Im Hwa’s poetry with Japasese Proletaria Poetry. Im-Hwa’s poetry had established ‘a new mode as the short epic’ and a methodology of ‘the revolutionary romanticism’. 1) But We checked his short epic is like NAPF(=Nippona Artista Proleta Federacio)’s poetry. The reflections in both Im Hwa’s and NAPF’s poetry show a common drift of reducing poetry to a form of meager description of reality and strife, a means of working themselves into full‐blown anger, a slogan. A good example is the series of Im Hwa’s short epic poetry(or ‘short descriptive poetry’) written from 1929 until 1930 and NAPF’s works had was produced in the similar times. It’s possible that Im Hwa was influenced from NAPF’s poetry. The stronger the force of political repression becomes to drive one’s ego deeper inside, the closer self‐introspection comes around and the more the feeble ego searches for ways to cope with repressive realities. But we can meet the special facination of Im Hwa’s poetry. 2) The Marxism of this time was one of Im Hwa’s Confrontation from against his negative reality which he realized, and that, as a result of popularization effort for the proletariate poetry, he developed the short epi and he tried to enhance the power of persuasion by make appear woman’s narrator and the subject. But The woman’s narrator on his poetry is not an active labour type but a passive labour type. 3) We can read a lot of the Anti-War Poetry written by NAPF’s poets. While we can read a lot of Diaspora’s narritive in the Im Hwa’s poetry. In these contexts, ‘transplanted literature history’ had been presented by the modern colonial disruption of illusion and desire to a new modernity. When we compare Im Hwa’s Poetry with NAPF’s Poetry, Our vivid feeling get smaller than before. Nevertheless, Im Hwa’s short epic became the real base for the Narritive Imagination of Korean Poetry.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
대학 > 기초교양대학 > 기초교양학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Eung Gyo photo

Kim, Eung Gyo
기초교양대학 (기초교양학부)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE