Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

이세이 미야케(三宅 一生) 디자인 세계에 나타난 전통적 미의식 -유현미(幽玄美)를 중심으로-Traditional Aesthetic Sense Found in Design Universe of Issey Miyake - Focus on Beauty of 'Yugen'

Other Titles
Traditional Aesthetic Sense Found in Design Universe of Issey Miyake - Focus on Beauty of 'Yugen'
Authors
김영선강병석
Issue Date
Apr-2009
Publisher
한국기초조형학회
Keywords
유현; 미완료; 과정; 초자연
Citation
기초조형학연구, v.10, no.2, pp 97 - 109
Pages
13
Journal Title
기초조형학연구
Volume
10
Number
2
Start Page
97
End Page
109
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/148075
ISSN
1598-8635
2713-5993
Abstract
세계 패션계에 새롭게 등장한 이세이 미야케의 창작디자인에는 그 것을 특별하게 만드는 ‘유현’의 미의식이 있었기에, 디자인에서뿐만 아니라 디자인을 보이는 패션쇼, 사진 광고, 전시 형태 등에서도 특별함이 구별되어 나타났다. 본 연구에서는 2001년까지의 미야케 디자인 세계 속에 표출되고 있는 유현의 미의식에 관한 이론적 고찰을 통하여 이념의 뿌리와 디자인과의 관계를 분석하였다. 유현미란 ‘감추어진 아름다움’을 느끼는 내면적인 미의식으로 그 것을 다 느끼지 못한 여정(餘情)이나 여운을 남기게 한다. 그것은 직설적거나 구체적으로 나타나지 않고 은유와 상징, 암시 등으로 표현된다. 유현미는 단박에 느끼는 아름다움이 아니라 천천히 여러 과정을 거쳐 시간의 흐름과 함께 발생되는 변화 속에서 느낄 수 있는 감동으로, 보는 이의 상상을 자극하는 아름다움이다. 현실에 있는 그대로를 직시하는 것이 아니라 도달할 수 없는 높은 경지, 초현실세계를 추구하는 신비한 정신의 아름다움이다. 일본의 문학이나 가무극 속에서 발전한 ‘유현’의 미의식에 의한 영향은 여러 전통적인 문화재나 사적지, 일상생활의 장식 등에서 다양한 형태로 나타났고 그러한 것들은 수세기가 흐른 지금 일본을 대표하는 상징물로 자리 잡아 세계 속에서 일본 문화의 독창성을 대변하고 있다. 이세이 미야케의 디자인 세계에서 유현미는 옷의 형태를 다 드러내지 않는 평면적이고 회화적인 디자인, 시간의 흐름과 과정의 표현, 부정형의 가변성, 미완료의 동적 공감, 그리고 초자연적인 인공미로 표현되고 있다.
Issey Miyake's ingenious design, which emerged in the world's fashion community, has its unique beauty of "Yugen"(which refers to profundity), which reveals its specialty not only in design itself, but also in design fashion shows, photographic advertisements, or exhibition displays. This study analyzes the relationship between the theoretical root of Yugen and design through theoretical discussions of the beauty of Yugen, which has been expressed in the design universe of Issey Miyake up to the year 2001. The beauty of Yugen, which is internal aesthetics that feels "hidden beauty", implies remaining emotion or suggestion, which was not felt in full. It is expressed in metaphor, symbol, or suggestion, not expressed in straightness or specificity. The beauty of Yugen is not such a thing that is felt on the spot, but an impression that is felt in changes over time after various processes, which stimulates viewers' imagination. It is not such a thing that is viewed as it is in reality, but mysterious mentality that seeks a high state that cannot be reached or supernatural universe. The effects by the beauty of Yugen, which developed through Japanese literature or kabuki, have been revealed in traditional cultural properties, historical relics, or daily decorations in various forms. After many centuries, they represent the ingenuity of Japanese culture in the world as symbols that symbolize Japan. The beauty of "Yegen" in Issey Miyake's design is expressed as plane and pictorial design that does not reveal the full shape of clothes, as the expression of temporal flow and process, as variability of irregular shape, dynamic sympathy of incompleteness, while "the mystery of supernatural universe" is expressed as supernatural artificial beauty.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
생활과학대학 > 의류학과 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Yonson photo

Kim, Yonson
생활과학대학 (의류학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE