Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

텍스트 이해력을 설명하는 Cattell-Horn-Carroll(CHC) 인지요인의 성차연구Sex Ddifferences of the Cattell-Horn-Carroll(CHC) Cognitive Abilities Related the Text Comprehension

Other Titles
Sex Ddifferences of the Cattell-Horn-Carroll(CHC) Cognitive Abilities Related the Text Comprehension
Authors
김수연하대현
Issue Date
Sep-2007
Publisher
한국교육심리학회
Keywords
intelligence; CHC; sex difference; text comprehension; CHC; Gf-Gc; 지능이론; 인지요인; 성차; 텍스트 이해력
Citation
교육심리연구, v.21, no.3, pp 685 - 702
Pages
18
Journal Title
교육심리연구
Volume
21
Number
3
Start Page
685
End Page
702
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/14893
ISSN
1225-4290
Abstract
본 연구에서는 일반 지능 ‘g’요인 뿐만이 아니라 특수지능구인에 대한 타당한 모형으로서의 현대의 새로운 지능이론인 CHC 지능이론의 인지 요인들의 성차를 살펴보고 이러한 인지요인의 성차가 텍스트 이해력에 어떻게 영향을 미치는가를 살펴 보고자 하였다. CHC 인지요인 측정도구를 내용타당화 과정을 통해 구축하였으며 통계적인 신뢰도와 타당도는 만족할 만하였다. 연구 결과 CHC 인지요인 측정도구에서 전체 지능 점수에서 남녀의 성차는 발견되지 않았으며,. 세부적 인지 요인으로 결정지능(Gc), 처리속도(Gs), 청각처리(Ga), 시각처리(Gv)의 인지요인에서 유의미한 성차를 발견할 수 있었다. Gc, Gs, Ga는 여성이, Gv는 남성의 점수가 높았다. 이러한 인지요인의 차가 텍스트 이해력을 설명하는 인지요인의 성차를 보여주는 가를 살펴보았다. 이야기 텍스트와 설명적 텍스트 이해와 관련된 인지요인을 단계별 회귀분석을 통해 보았다. 공통으로 관여된 변인은 Gc 였으며, 두 번째 투입변인에서 남녀의 차이를 살필 수 있었다. 남아는 Ga 인지요인이 여아는 Gs 인지요인이 설명력을 더하여 주었다. 이러한 남녀의 차이는 텍스트 이해에 관여하는 인지요인의 연구와 텍스트 이해를 지도하는 교육현장에서 성차가 고려되어야 한다는 것을 안내 한다.
Sex differences in cognitive abilities could potentially also relate to reported sex differences in the achievement reading. Males and females are not different in terms of general intellectual(g) ability but differences cab be evident within various broad and narrow abilities. The Cattell-Horn- Carroll(CHC) theory of cognitive abilities provides a substantive basis for investigating the relationship between various aspects of cognitive abilities and potential sex differences. The CHC abilities are measured seven cognitive ability(Gc, Glr, Gv, Ga, Gf, Gs, Gsm). The measures of CHC had high reliability and good validity-exploratory, confirmatiory factor analysis. The purpose of this study was to compare the CHC cognitive abilities related in text comprehention of females and males in 414 participants. The results indicated that no sex difference was observed in overall estimates of general intellectual ability. As broad cognitive abilities, males scored significantly lower on estimates of Gc , Gs(processing speed), Ga. males scored significantly higher on estimates of Gv. In the textt comprehension, Ga, Gf accounts for 46% in males and Gc, Gs, Gsm accounts for 38% in females. The educational implications of these findings are discussed with an with an emphasis on the 4,5,6 grade elementary school.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
문과대학 > 교육학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE