Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

토론실습에 대한 학습자 경험과 인식에 대한 고찰 -‘성찰일지’ 내용분석을 중심으로-A Study on Learner Experience and Perception of Academic Debate Practice -Focusing on the analysis of the "Reflection Journal" Content-

Other Titles
A Study on Learner Experience and Perception of Academic Debate Practice -Focusing on the analysis of the "Reflection Journal" Content-
Authors
Shin, Hee Sun
Issue Date
Jul-2023
Publisher
숙명여대 교양교육연구소
Keywords
토론실습; 성찰일지; 비판적 사고와 토론수업; 학습자중심교육; 디지털전환; Debate Practice; reflection journal; Critical Thinking and Discussion class; Learner-centered education; digital transformation
Citation
교양교육과 시민, no.8, pp 77 - 114
Pages
38
Journal Title
교양교육과 시민
Number
8
Start Page
77
End Page
114
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/151515
DOI
10.47142/GEC.8.3
ISSN
2713-6892
2733-7340
Abstract
본 연구는 <비판적 사고와 토론> 교과를 이수한 학습자의 성찰일지 내용분석을 통해토론실습의 교육적 의미와 효과를 고찰하였다. 토론과정을 통해 개인적으로 무엇을 배웠는지 학생들의 인식 변화를 살펴보았다. 토론을 통해 공적 말하기 상황에 부담을 갖고 소극적이었던 태도에서 벗어나 자신감을 키우는 계기가 되었다는 학생들이 많았다. 토론을 하면서 비판적 사고가 중요하고 경청능력이 필요함을 인식하게 되었다고 하였다. 또한 논리적 근거에 바탕을 둔 설득의 중요성을 인지하게 되었고 협력적 태도 및협업의 중요성을 배웠다고 하였다. 토론활동에 대한 피드백이 중요하다는 점과 사회문제에 관심을 갖게 되었다고 하였다. 성찰일지 메타 분석을 토대로 대학 토론수업에의 시사점을 제시하였다. 첫째 문제중심에 기반한 토론수업의 설계와, 둘째 동료들과 협력을 통해 토론학습을 할 수 있는커뮤니티 구축, 셋째 학습자에게 학습과정을 성찰할 수 있는 기회 제공, 넷째 교수자의코칭 역할을 강화하는 것이 토론교육의 중요 기제임을 강조하였다. 챗GPT로 상징되는인공지능 시대에는 비판적 사고와 토론 교육이 더욱 더 중요해지고 있다. 이에 대학 토론수업을 수강한 학습자들이 토론실습에 대해 어떻게 인식하고 경험했는지를 살펴본 본 연구 결과가 토론교육 활성화를 위한 기초자료로 활용되길 기대한다.
This study examined the educational meaning of discussion practice and the effect of discussion classes through content analysis of the reflection journal of learners who have completed the <Critical Thinking and Discussion> subject. The study focused on examining the changes in students’ perception of their personal learning experiences throughout the discussion process. The findings revealed that participating in discussions provided students with an opportunity to develop confidence and move away from a passive attitude often associated with public speaking situations. Students recognized the importance of critical thinking and realized the necessity of listening skills during the discussion sessions. Furthermore, they became aware of the significance of constructing persuasive arguments based on logical reasoning and acknowledged the importance of maintaining a cooperative attitude and fostering cooperation among group members. The students emphasized the value of receiving feedback on their discussion activities, which sparked their interest in various social issues. Furthermore, implications for university discussion classes were presented based on the reflection journal meta-analysis. First, it emphasized the importance of problem-based learning, secondly, establishing a community for discussion learning through cooperation with colleagues. Additionally, providing opportunities for learners to reflect on the learning process was identified as a crucial aspect. Lastly, enhancing the coaching role of instructors emerged as an important mechanism for revitalizing discussion education. In the era of artificial intelligence, exemplified by Chat GPT, the importance of critical thinking and discussion education has escalated. Therefore, it is hoped that the results of this study, which examined how learners who took college discussion classes perceived and experienced discussion practice, can be used as basic data for revitalizing discussion education.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
대학 > 기초교양대학 > 기초교양학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Shin, Hee Sun photo

Shin, Hee Sun
기초교양대학 (기초교양학부)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE