Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

새활용 디자인 분야 사회교육 프로그램 국내 사례 연구A Case Study of Social Education Program in the Field of Upcycling Design in Korea

Other Titles
A Case Study of Social Education Program in the Field of Upcycling Design in Korea
Authors
이주현
Issue Date
Oct-2022
Publisher
(사)한국커뮤니케이션디자인협회 커뮤니케이션디자인학회
Keywords
새활용 디자인; 디자인 교육; 교육 프로그램; 사례 분석 연구; Upcycling Design; Design Education; Education Program; Case Analysis Study
Citation
커뮤니케이션디자인학연구, v.81, pp 282 - 291
Pages
10
Journal Title
커뮤니케이션디자인학연구
Volume
81
Start Page
282
End Page
291
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/152397
DOI
10.25111/jcd.2022.81.20
ISSN
1976-1562
Abstract
본 연구는 이론적 고찰을 통해 새활용 디자인의 개념과 사회교육 프로그램의 유형에 대해 살펴본후 국내 새활용 디자인 분야의 공공 기관에서 현재 제공되고 있는 사회교육 프로그램을 유형별로 분석하여 현황을 제공함으로써 사회교육 프로그램 전략 수립을 위한 기초 자료 제공을 목적으로 하였다. 새활용 디자인 분야의 사회교육 프로그램을 유형별로 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 국내 새활용디자인 분야의 공공 교육기관 7개소에서 실시된 교육 프로그램은 총 173개로 교육 장소별 교육 프로그램 수 및 전체 대비 비율은 오프라인 관내, 온라인, 오프라인 관외 순으로 나타났다. 둘째, 오프라인관내에서 실시되는 사회교육 프로그램의 경우 미술실기를 실시하는 ‘표현’ 유형과 감상과 제작, 체험교실의 ‘통합’ 유형을 중심으로 구성되어 있으며 정규·특별 과정, 아카데미 등의 기관내 학교를 통한교육 프로그램이 있었다. 이 밖에도 ‘감상‘ 유형의 전시안내가 있었으며, 강연 및 강좌, 심포지엄과 같은 ‘이론’ 유형과 방학캠프 등의 ‘특별행사’ 유형이 있었다. 셋째, 오프라인 관외의 경우 ‘학교 연계’, ‘답사’ 유형이 있으며 온라인에서는 '교육프로그램' 유형에 해당하는 재사용 가능 소재로 물건 제작하기, 새활용에 대한 이해 및 인식 고취를 위한 프로그램이 있는 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to provide basic data for social education program strategies by analyzing social education programs currently provided by public institutions in the field of upcycling design by type after examining the definition of social education programs through theoretical consideration. The results of analyzing social education programs in the field of upcycling design by type are as follows. First, a total of 173 educational programs were conducted at 7 public educational institutions in the upcycling design field, and the number and total ratio of educational programs by educational location were in the order of offline within the institution, online, and offline outside the institution. Second, in the case of social education programs conducted in offline within the institution, it is composed of the type of "expression" that conducts art practice, and the type of "integration" of experience classes, and there were educational programs through institutional schools such as regular and special courses and academies. In addition, there were exhibition guides of the type of "appreciation", and there were types of "theory" such as lectures, and symposiums, and "special events" such as vacation camps. Third, in the case of offline outside the institution, there are types of "school connection" and "exploration", and online, there is a program to designing objects with reusable materials corresponding to the "education program" type, and to improve understanding and awareness of upcycling.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE