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중년남성의 유튜브 사용 경험 탐색Exploring Middle-Aged Men's YouTube Experience

Other Titles
Exploring Middle-Aged Men's YouTube Experience
Authors
박선미
Issue Date
Sep-2022
Publisher
학습자중심교과교육학회
Keywords
Middle-Aged Men; YouTube; YouTube Usage; YouTube Experience; Case Study; 중년남성; 유튜브; 유튜브사용; 유튜브경험; 사례연구
Citation
학습자중심교과교육연구, v.22, no.17, pp 229 - 247
Pages
19
Journal Title
학습자중심교과교육연구
Volume
22
Number
17
Start Page
229
End Page
247
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/152498
DOI
10.22251/jlcci.2022.22.17.229
ISSN
1598-2106
2671-776X
Abstract
목적 본 연구에서는 중년남성이 유튜브 사용에서 어떠한 경험을 하고 있는지 탐색하는 것을 목적으로 한다. 방법 주3~5회 유튜브를 시청하거나 유튜브 채녈을 운영해 본 경험이 있는 중년남성 6인을 대상으로 심층면담을 활용한 사례연구를실시하였다. 타당성과 신뢰성을 확보하기 위해 연구 면담기록지 등을 통한 삼각검증법과 연구참여자 확인(member check)을 하였다. 결과 중년남성들에게 유튜브 사용 경험의 의미는 ‘개인맞춤’이었다. 구체적으로, ‘자신이 원할 때 쉼을 즐기는 공간’과 ‘자신을 노출시키지 않는 자기 보호’의 심리적 개인맞춤, ‘부담 없이 자유로운 배움터’와 ‘미래에 대한 준비’의 경제적 개인맞춤, ‘사회적 교류를위한 소통의 도구’와 ‘존재를 알리는 홍보의 창구’의 사회적 개인맞춤으로 도출되었다. 연구참여자 중에는 유튜브 채널 운영자와 채널미 운영자가 있다. 유튜브 채널 운영자는 대개 미디어 생산자의 역할을 하지만, 본 연구의 참여자들은 자신의 채널을 꾸준히 운영하고 있지 않은 상태로서 주로 정보의 소비자로서 유튜브를 사용하고 있었다. 결론 중년남성의 목소리를 통해 그들의 유튜브 사용에 대한 이해의 폭을 넓혔다. 미디어 정보의 사실여부 등을 판단할 수 있게 돕는미디어 리터러시 교육이 아날로그 세대인 중년남성에도 요구되어지는 것임을 시사하였기 때문에 이들을 위한 미디어 리터러시 교육은 평생교육 차원에서 지속적으로 이루어질 필요가 있다. 본 연구는 중년남성들을 위한 미디어 리터러시 교육을 설계⋅운영하는데기초자료로 활용되는 데 유의미할 것으로 여겨진다.
Objectives The purposes of this study is to explore The purpose of this study is to explore what middle-aged men are experiencing while using YouTube. Methods A case study using in-depth interviews was conducted on six middle-aged men who had watched YouTube three to five times a week or had experience running YouTube Channel. In order to secure validity and reliability, triangular verification and member check were performed through research interview records. Results For middle-aged men, the meaning of the experience of using YouTube was ‘personalization’. Among the study participants are YouTube channel operators and non-channel operators. Specifically, it was derived from the psychological personalization of “space to enjoy rest when you want” and “self-protection without exposing yourself,” economic personalization of “free learning center” and “preparation for the future,” and “a tool for communication for social exchange” and “a window for promoting existence.” YouTube channel operators usually act as media producers, but the participants in this study were mainly using YouTube as a consumer of information as they did not consistently operate their channels. Conclusions Through the voices of middle-aged men, they expanded their understanding of YouTube use. Since it suggests that media literacy education, which helps determine whether media information is true, is also required for middle-aged men, who are analog generations, media literacy education for them needs to be continuously conducted in terms of lifelong education. This study is believed to be meaningful in that it is used as basic data for designing and operating media literacy education for middle-aged men.
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