Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

아동 대상의 화예 조형 교육에 있어 창조적 실행을 자극하는 교육 체크리스트 도출에 관한 연구 -창조적인 재료와 방법을 사용한 아동조형 창작 사례의 행동장면 분석을 통하여-A Research on the Derivation of Educational Checklist that Stimulate Creativity in Floral Art Class for Children: through the Behavior Setting Analysis of Art Creation Examples Utilizing Material and Method Creatively

Other Titles
A Research on the Derivation of Educational Checklist that Stimulate Creativity in Floral Art Class for Children: through the Behavior Setting Analysis of Art Creation Examples Utilizing Material and Method Creatively
Authors
김도이유택상
Issue Date
Aug-2022
Publisher
한국화예디자인학회
Keywords
Creativity; Floral Art Education; Behavior Setting Analysis; Grounded Theory Methodology; 창조적; 화예조형교육; 행동장면 분석; 근거이론방법론
Citation
한국화예디자인학 연구, v.47, no.47, pp 3 - 24
Pages
22
Journal Title
한국화예디자인학 연구
Volume
47
Number
47
Start Page
3
End Page
24
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/152511
DOI
10.52706/KSFAD.47.1
ISSN
1598-1223
Abstract
4차 산업혁명의 핵심 역량의 하나로 거론하지 않더라도 현대 사회에 있어 창의적 능력의 개발은 교육의 핵심 화두의 하나라 하겠다. 끊임없이 새로운 경험과 개념을 탐구하고 이를 작품으로 구성하는 예술 창작 교육은 창의적 능력의 개발에 있어 큰 축을 담당하고 있다고 볼 수 있다. 화예조형교육에 있어서도 창조적 실행을 자극하고 격려하는것은 중요한 부분이라 하겠다. 본 연구에서는 이러한 교육적 필요성에 대응하여 아동 대상의 화예조형교육에 있어 창조적 실행을 자극하는 교육 아이디어의 도출을 시도하였다. 구체적으로는 포괄적으로 수집된 아동 조형 창작 사례를 바탕으로 행동장면분석을 통해 과량의 기술문을 도출하였으며, 도출된 기술문을 근거이론방법론을 적용하여 체계화하는 방법으로 연구를 진행하였다. 이를 통해 ‘경험’, ‘구성’, ‘연출’의 3개 최상위 개념이 도출되었으며 ‘경험’의 하부에 ‘재료와 환경’의 1개 차상위 개념이, ‘구성’의 하부에 ‘구성매체’, ‘표현구성’, ‘조작구성’의 3개 차상위 개념이, ‘연출’의 하부에 ‘효과적 연출’, ‘주관적 연출’, ‘시간적 연출’, ‘공간적 연출’의 4개 차상위 개념 등 총 8개의 차상위 개념이 도출되었다. 또한, 그 하부에 97개의 중위개념과 148개의 하위개념을 도출할 수 있었다. 이처럼 행동장면분석과 근거이론방법론이라는 질적연구방법을 도입하여 아동 조형 창작 사례를 분석하고 그 분석 결과를 개념적으로 체계화함으로써 화예교육 세션에 있어 창조적 실행을 자극하는 일련의 교육실행 체크리스트를 얻을 수 있었다.
The creativity is one of the core abilities to develop in contemporary education dealing with current situation of 4th industrial revolution. The art education which evoke to search new experiences and concepts and construct art works based on them is taking role of developing creative ability. It is also very important to stimulate and encourage creativity in floral art education class. This research focused on the deduction of educational ideas which stimulate creativity in floral art education for children to respond that educational needs. To specify the method and process, the researcher firstly collected images of creative art work examples and art work creation scenes vastly from multiple sources. And then the researcher derived technical text from the collected images utilizing behavioral scene analysis technique, one of the qualitative research methods. After that the researcher continued to arrange and construct systematic composition of the concepts utilizing grounded theory methodology, also one of the qualitative research methods. As the result, following outcomes were derived. Three top level concepts of ‘experience’, ‘composition’, and ‘direction’: one sub-top level concept of ‘material and environment’ under the category of ‘experience’: three sub-top level concept of ‘composition medium’, ‘expression composition’, and ‘control composition’under the category of ‘composition’: four sub-top level concept of ‘an effective production’, ‘subjective production’, ‘a time production’, and ‘spatial production’ under the category of ‘direction’. And then 97 midlevel concepts and a total of 148 subconcepts were derived and arranged under those concepts. Through this conceptual systematization which were performed through the analysis of cases chlidren’s creative art work activity utilizing behavioral scene analysis technique and grounded theory methodology, a series of checklist that could stimulates creativity in floral art education cessions was created.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
라이프스타일디자인학과 > 화예디자인전공 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Yoo, Taek Sang photo

Yoo, Taek Sang
라이프스타일디자인학과 (화예디자인전공)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE