Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

낯설게 하기 기법을 사용한 화예 조형 교육 가이드라인 도출 -현대미술에 나타난 낯설게 하기 사례의 행동장면분석과 근거이론 방법론의 적용을 통하여-A Study on The Derivation of Guidelines for Floral Art Education Utilizing Defamiliarization Techniques: Applying Behavior Setting Analysis and Grounded Theory Methodology of Defamiliarization Cases in Contemporary Art

Other Titles
A Study on The Derivation of Guidelines for Floral Art Education Utilizing Defamiliarization Techniques: Applying Behavior Setting Analysis and Grounded Theory Methodology of Defamiliarization Cases in Contemporary Art
Authors
이진희유택상
Issue Date
Aug-2022
Publisher
한국화예디자인학회
Keywords
낯설게하기; 화예조형교육; 행동장면분석; 근거이론방법론; efamiliarization; floral art education; behavior setting analysis; grounded theory methodology
Citation
한국화예디자인학 연구, v.47, no.47, pp 25 - 44
Pages
20
Journal Title
한국화예디자인학 연구
Volume
47
Number
47
Start Page
25
End Page
44
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/152523
DOI
10.52706/KSFAD.47.2
ISSN
1598-1223
Abstract
현대사회가 발전할 수 있었던 이면에는 인간의 지적 능력의 확대가 있다. 지적 능력의 향상을 방해하는 것 중에는 고정적 사고, 고착화된 인식에 빠지는 것이 있다. 우리는 자신도 모르는 사이에 무의식적으로 선입견과 고정관념에 빠져 판단하게 된다. 작품을 창작하는 활동에서 창의성과 독창성을 발휘하기 위해서는 이러한 고착화된 사고에서 벗어나는 것이 필요하다. 현대예술에서는 고착적 사고로부터 벗어나기 위한 기법 중에 하나로 낯설게 하기 기법을 사용한 사례들이 있다. 본 연구에서는 현대조형 예술작품 이미지를 낯설게 하기 기법으로 바라보아 특징적인요소를 추출하고 구조화하여 화예 조형 예술작품에 적용할 수 있는 작품 창작 및 교육 가이드라인을 제시하였다. 연구의 방법으로는 행동장면분석과 질적 연구방법론 중 하나인 근거이론 방법론을 이용하였다. 구체적으로는, 표집된 현대조형 작품의 사진 이미지를 바탕으로 행동장면분석을 진행하여 기술문으로 추출하고 이를 다음 단계의 근거이론 방법론의 개방코딩으로 삼아, 축코딩과 선택코딩의 순환적 적용을 통해 일련의 이론을 도출하였으며 이를체계화하여 제시하였다. 이를 통해 3개의 최상위개념과 10개의 상위개념, 29개의 중위개념, 74개의 하위개념과 231 개의 최하위개념이 도출되었다. 이 결과는 화예 조형 교육의 창작 가이드라인으로 체계화되었다. 본 연구의 의의는현대 미술에 나타난 낯설게 하기 사례를 바탕으로 행동장면분석과 근거이론 방법론의 질적 연구 방법을 적용하여화예 조형 교육의 가이드라인을 도출한 최초의 연구라는 점에서 찾을 수 있다.
The development of human society of today is mostly powered by the expansion of intellectual ability of human being. One of the hindrances of the expansion of intellectual ability of human being might be the fixed view in seeing things and thinking. We tend to think in a stereotyped way of fixed thinking unconsciously. We need to avoid these way of fixed thinking to attain creativity and originality in art creation. We can find numerous cases of art works using defamiliarization techniques which seem to be used break up these way of fixed thinking in contemporary art. The researcher tried to present the guidelines applicable to the creation of floral art and its education by deriving and structuring the characteristics from contemporary art work images which can be considered as applying defamiliarization techniques. The behavior setting analysis and the grounded theory methodology which are considered as qualitative research were utilized as the methods of research. To concrete, firstly the researcher performed research deriving descriptive sentence as open-coding of the grounded theory methodology utilizing behavior setting analysis technique based on the chosen photo images of art work. And then the researcher proceeded the research through cyclical repetition of applying axial-coding and selective-coding of the grounded theory methodology until all groups were categorized. Therefore finally a series of theories were derived, which were structured as presentable form. As a result, 3 top concepts, 10 upper concepts, 29 middle concepts, 74 lower concepts, and 231 bottom concepts were derived. These concepts were constructed and presented as the creative guidelines for floral art creation which can be applied to floral art education. The meaning of this study can be found in its first trial of deriving guidelines for floral art education by applying qualitative research methods such as the behavior setting analysis and the grounded theory methodology based on the cases of defamiliarization technique application among contemporary art works.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
라이프스타일디자인학과 > 화예디자인전공 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Yoo, Taek Sang photo

Yoo, Taek Sang
라이프스타일디자인학과 (화예디자인전공)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE