Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

가족활동 관련 요인에 관한 연구 : 첫 자녀의 취학 여부에 따른 차이를 중심으로

Full metadata record
DC Field Value Language
dc.contributor.author김소영-
dc.contributor.author김유미-
dc.date.accessioned2023-11-08T08:50:30Z-
dc.date.available2023-11-08T08:50:30Z-
dc.date.issued2022-07-
dc.identifier.issn1229-5310-
dc.identifier.issn2713-8232-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/152608-
dc.description.abstract연구목적: 본 연구의 목적은 0세부터 12세 사이의 자녀가 있는 어머니가 보고한 가족활동 빈도와 관련이 있는 요인을 파악하고자 하는 것으로, 첫 자녀가 미취학 아동인 가족과 초등학생인 가족을 구분하여 두 집단 간에 가족활동 빈도 관련 요인에서 차이가 있는지 분석하였다. 연구방법: 0세부터 12세 사이의 자녀가 있는 어머니 2,550명을 대상으로 설문조사를 통하여 수집한 자료에 대하여 기술통계, t-test, 로짓분석을 실시하였다. 연구결과: 첫째, 첫 자녀가 미취학 아동인 어머니에 비해 첫 자녀가 초등학생인 어머니가 주 1회 이상 가족활동을 한다고 보고한 비율이 더 낮았다. 둘째, 첫 자녀가 미취학 아동인 어머니의 경우 자녀가 어릴수록, 어머니가 2년제 대학 졸업 이상의 학력을 가지고 있을 때, 월평균 가구소득이 399만원 이하인 가구에 비해 600만원 이상일 때, 자녀의 학습능력 향상과 전인적 발달을 위해 가족활동을 한다는 문항에 동의할수록 주 1회 이상 가족활동을 할 가능성이 높아졌다. 셋째, 첫 자녀가 초등학생인 어머니의 경우에는 자녀가 어릴수록, 아버지가 2년제 대학 졸업 이상의 학력을 가지고 있을 때, 전반적인 양육능력에 대한 효능감을 높게 인식할수록 주 1회 이상 가족활동을 할 가능성이 높아졌다. 결론: 첫 자녀의 취학 여부에 따라 어머니가 보고한 가족활동 빈도와 응답자의 개인 및 가족 특성, 가족활동을 하는 이유, 양육효능감 사이의 관련성이 다르게 나타났다. 이를 바탕으로 자녀 양육기와 자녀 교육기 단계에 적합한 가족활동 활성화 방안 마련에 도움이 될 자료를 제공하고자 하였다.-
dc.description.abstractObjectives: This study aimed at identifying factors related to the frequency of family shared activities as reported by mothers of a child aged from 0 to 12, and examined how they differed for families with or without a preschooler. Method: Data for this study were collected through an online survey from 2,550 mothers whose eldest child was between 0 and 12 years old. We analyzed the data using descriptive statistics, t-test, and logit model. Results: First, the proportion of mothers who reported to have a family shared activity more than once a week was higher for those with a preschooler child than those with a elementary school child. Second, mothers with a preschooler child were more likely to have a family shared activity more than once a week when the child was younger, the mother has a college or higher degree, and the monthly household income is more than 6 million Korean won, and mothers agreed strongly to the statement that they engaged in a family shared activity for academic and holistic development. Third, mothers with an elementary school child were more likely to have a family shared activity more than once a week when the child was younger, the father had an educational attainment of over college graduate, and mothers reported higher efficacy in overall parenting competency. Conclusions: How the socio-demographic variables, motivators for family shared activities, and parenting efficacy were associated with the mothers’ reported frequency of family shared activities differed for families with or without a preschooler. Based on the findings, we attempted to suggest ways to facilitate family shared activities for families in child rearing and child education stages of family life cycle.-
dc.format.extent20-
dc.language한국어-
dc.language.isoKOR-
dc.publisher한국가족관계학회-
dc.title가족활동 관련 요인에 관한 연구 : 첫 자녀의 취학 여부에 따른 차이를 중심으로-
dc.title.alternativeFactors Related to Family Shared Activities: How They Differ for Families with or without a Preschooler-
dc.typeArticle-
dc.publisher.locationSouth Korea-
dc.identifier.doi10.21321/jfr.27.2.161-
dc.identifier.bibliographicCitation한국가족관계학회지, v.27, no.2, pp 161 - 180-
dc.citation.title한국가족관계학회지-
dc.citation.volume27-
dc.citation.number2-
dc.citation.startPage161-
dc.citation.endPage180-
dc.identifier.kciidART002864118-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
dc.subject.keywordAuthor가족활동 빈도-
dc.subject.keywordAuthor미취학 자녀-
dc.subject.keywordAuthor초등학생 자녀-
dc.subject.keywordAuthor가족활동 이유-
dc.subject.keywordAuthor양육효능감-
dc.subject.keywordAuthorFrequency of family shared activities-
dc.subject.keywordAuthorpreschooler-
dc.subject.keywordAuthorelementary school child-
dc.subject.keywordAuthormotivators for family shared activities-
dc.subject.keywordAuthorparenting efficacy-
dc.identifier.urlhttps://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3959282-
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
특수대학원 > 교육대학원 > 유아교육전공 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Yu Mi photo

Kim, Yu Mi
교육대학원 (유아교육전공)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE