Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

유아의 창의성 향상을 위한 WISE-CANDY 코칭모델 개발에 관한 연구Development of the WISE-CANDY Coaching Model for the Improvement of the Creativity of Early Childhood

Other Titles
Development of the WISE-CANDY Coaching Model for the Improvement of the Creativity of Early Childhood
Authors
이진아이소희
Issue Date
Mar-2022
Publisher
한국부모교육학회
Keywords
유아의 창의성; 창의 코칭; WISE 코칭모델; CANDY 코칭모델; WISE-CANDY 코칭모델; 창의적 대화기술; Creativity of early childhood; Creativity Coaching; WISE Coaching Model; CANDY Coaching Model; creative conversational skills.
Citation
부모교육연구, v.19, no.1, pp 25 - 53
Pages
29
Journal Title
부모교육연구
Volume
19
Number
1
Start Page
25
End Page
53
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/152900
ISSN
1738-4133
2765-5717
Abstract
본 연구는 유아의 창의성 향상을 위해 코칭모델을 개발하고 그 타당도를 검증하기 위한 목적으로 이론적 배경이 되는 긍정심리와 코칭 및 창의성과 관련된 이론을 토대로 유아의 창의성 향상과 코칭의 유기적 관계를 살펴보았다. 이를 통해 코칭 접근으로 유아의 잠재된 재능을 효율적인 방법으로 끌어낼 수 있는 실천적이고 구체적인 방법을 적용하기 위해 개발한 [WISE-CANDY 코칭모델]을 구성하였다. 개발된 코칭모델은 기존 이소희(2008)가 개발한 WISE 코칭모델을 개념모델로 하고 창의성 향상에 필요한 요소를 새롭게 연구하여 개발한 CANDY 코칭모델을 실행모델로 하여 확장·통합한 것이다. 본 연구에서 구성한 코칭모델의 타당도 검토를 위해 전문가 조사를 진행하였다. 참여 전문가는 코칭과 창의성, 유아교육에 관하여 박사논문을 작성한 박사학위 소지자, 어린이집과 유치원 원장, 창의교육센터 원장으로 재직 중이면서 국내의 KAC, KPC 코치 자격을 지닌 전문 코치 6명이다. 전문가에게 이메일을 통해 모델개발 구성 자료에 관해 묻는 문항(4점 리커트 척도로 구성)과 인터뷰 질문에 대해 피드백을 받았으며, 이를 수정 반영하여 모델의 적합도를 검토하였다. 분석 결과, 본 연구에서 개발한 [WISE-CANDY 코칭모델]의 타당도는 평균 3.51점으로 그 적절성을 확인하였다. 이러한 본 연구의 결과는 이론적 측면, 방법적 측면, 실천적 측면에서 살펴보았으며, 개발된 코칭모델이 유아의 창의성 향상 프로그램에서 코칭의 실질적인 적용 가능성을 확인하였다.
The purpose of this study is to develop and verify the validity of a coaching model for improving the creativity of early childhood. First, we examine the relationship between creativity improvement of early childhood and coaching based on theories related to positive psychology, coaching, and creativity. Through this, the WISE-CANDY coaching model is developed to apply practical and specific methods that can elicit potential talents of early childhood in an efficient way with a coaching approach. The developed coaching model uses the existing WISE coaching model developed by Lee (2008) as a conceptual model and extends the CANDY coaching model developed by researching the elements necessary for creativity improvement into an execution model. An expert survey was conducted to review the validity of the coaching model developed in this study. The participating experts were six professional coaches who have a doctorate degree, wrote a doctoral dissertation on coaching, creativity, and early childhood education, served as the director of daycare centers and kindergartens, and the director of the Creative Education Center, and have Korea Associate Coach (KAC) and Korea Professional Coach (KPC) qualifications in South Korea. We received feedback on questions about the model development configuration data (4-point Likert-type scale) and interview questions via e-mail from experts, and the fit of the model was reviewed by modifying and reflecting on the feedback. As a result of the analysis, the validity of the WISE-CANDY coaching model was confirmed with an average of 3.51 points. The results of this study are examined in theoretical, methodological, and practical aspects, and the developed coaching model confirms the practical applicability of coaching in the creativity improvement program of early childhood.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
생활과학대학 > 아동복지학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE