Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

지역아동센터의 권리 보장이 아동의 학교적응에 미치는 영향: 인권의식과 공동체 의식의 이중 매개효과The effects of rights-respecting practices of community child centers on children’s school adjustment outcomes: The dual mediating effect of children’s rights consciousness and sense of community

Other Titles
The effects of rights-respecting practices of community child centers on children’s school adjustment outcomes: The dual mediating effect of children’s rights consciousness and sense of community
Authors
오세현김담이
Issue Date
Feb-2022
Publisher
한국아동권리학회
Keywords
community child center; respect of children’s rights; school adjustment; children’s rights consciousness; sense of community; 지역아동센터; 아동 권리 보장; 학교 적응; 인권 의식; 공동체 의식
Citation
아동과 권리, v.26, no.1, pp 37 - 57
Pages
21
Journal Title
아동과 권리
Volume
26
Number
1
Start Page
37
End Page
57
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/152922
DOI
10.21459/kccr.2022.26.1.37
ISSN
1226-5713
Abstract
연구목적: 본 연구는 지역아동센터를 이용하는 아동의 센터에서의 권리보장과 학교적응과의 관계를 살펴보고, 이 경로에서 인권의식과 공동체의식의 이중매개효과를 검증하고자 하였다. 방법: 지역아동센터 아동패널데이터 3기 패널의 2-3차년도 조사에 참여한 515명의 아동이 최종 연구대상으로 선정되었다. 분석을 위해 확인적 요인분석과 구조방정식 모형, 팬텀모형을 사용하였다. 결과: 첫째, 지역아동센터 아동의 센터에서의 권리보장은 학교적응에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 지역아동센터에서의 권리보장은 인권의식을 매개로 학교적응에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 지역아동센터에서의 권리보장은 공동체의식을 매개로 학교적응에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 인권의식과 공동체의식은 지역아동센터에서의 권리보장이 학교적응에 미치는 영향에서 이중매개효과를 보이는 것으로 나타났다. 결론: 지역아동센터 종사자를 대상으로 실천현장에서 적용 가능한 아동권리 보장에 관한 체계적 교육의 필요성을 제시하였다. 또한, 지역아동센터에서 아동 권리 인식 수준을 높이는 프로그램 개발 및 보급이 확대되어야 함을 제언하였다.
Objectives: This study aims to examine the relationship between the rights-respecting practices of community child centers and school adjustment outcomes. The goal here is to verify the dual mediating effect of children’s rights consciousness and a sense of community. Methods: The subjects of this study are 515 children who participated in the second and third waves of the Community Child Center Panel (third stage). For the analysis, confirmatory factor analysis, structural equation modeling, and a phantom model are used. Results: First, the analysis showed that the rights-respecting practices of community child centers had a positive effect on the school adjustment. Second, the rights-respecting practices of community child centers directly influenced school adjustment through children’s rights consciousness. Third, the rights-respecting practices of community child centers appeared to affect school adjustment through a sense of community. Lastly, children’s rights consciousness and sense of community showed a dual mediating effect in the relationship between the rights-respecting practices of community child centers and school adjustment. Conclusions: Based on these results, we suggest the need for systematic education on the guarantee of children’s rights applicable to community child centers in practice. Another suggestion is the development and distribution of programs to improve and expand the level of awareness of children’s rights at community child centers.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE