Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

학문목적 한국어 학습자의 읽기 불안과 읽기 전략의 상관성 연구The Correlation Between Reading Anxiety and Reading Strategy of Korean Learners for Academic Purposes

Other Titles
The Correlation Between Reading Anxiety and Reading Strategy of Korean Learners for Academic Purposes
Authors
김수미문보라
Issue Date
Dec-2021
Publisher
국제어문학회
Keywords
학문목적 학습자; 읽기 불안; 읽기 전략; 불안과 전략의 상관관계; 문화 불안; Academic Purpose Learners; Reading Anxiety; Reading Strategy; Correlation between Anxiety and strategy; Cultural Anxiety
Citation
국제어문, no.91, pp 273 - 301
Pages
29
Journal Title
국제어문
Number
91
Start Page
273
End Page
301
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/152952
DOI
10.31147/IALL.91.11
ISSN
1225-1216
2713-8496
Abstract
본 연구는 학문목적 학습자의 읽기 전략과 읽기 불안의 상관성을 살피는 데 목적이 있다. 이를 위해 외국인 유학생 134명을 대상으로 읽기 불안(Foreign Language Reading Anxiety Scale)과 읽기 전략(Survey of Reading Strategies)을 조사하였다. 조사는 구글(Google) 설문지를 사용하였으며 SPSS 25.0으로 분석하였다. 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 불안이 높은 학습자들은 이해 불안과 문법 불안을 크게 느끼는 것으로 나타났으며 불안이 낮은 학습자들은 문화 불안이 큰 비중을 차지하였다. 이는 학문목적 학습자가 텍스트의 내용 이해를 위한 배경 지식의 부족을 느끼고 있다는 것으로 이해할 수 있다. 둘째, 학습자의 읽기 불안과 읽기 전략은 대체로 정(+)의 상관을 보이는데 특히 문화와 관련된 불안이 읽기 전략 전반에 걸쳐서 상관관계를 보였다. 셋째, 문화 불안의 수준에 따라 읽기 전략의 사용 양상은 차이가 있었다. 이러한 결과는 학문목적의 학습자가 접하는 텍스트가 일반적인 종류의 텍스트에 비해 보다 수준 높은 배경 지식의 활용이 요구되므로 이러한 상황에서 불안이 높아지고 이를 해결하기 위해 전략을 사용하는 것으로 볼 수 있다. 이 연구는 읽기 불안과 읽기 전략의 상관관계를 살피고, 특히 불안의 정도에 따른 전략의 사용 양상을 실증적으로 살펴보았다는 점에서 의의가 있다.
This study examines the correlation between reading strategies and reading anxiety of learners for academic purposes. A total of 134 foreign students were surveyed for reading anxiety and reading strategies. A Google questionnaire survey was employed and analyzed using SPSS 25.0. The analysis results are as follows. First, learners with high anxiety felt significant anxiety in terms of understanding and grammar, and those with low anxiety accounted for a large proportion of cultural anxiety. It can be understood that such learners feels a lack of background knowledge for understanding the content of the text. Second, learners’ reading anxiety and strategy generally showed a positive correlation, especially culture-related anxiety throughout the reading strategy. Third, there was a difference in the usage pattern of reading strategies according to the level of cultural anxiety. These results suggest that since text encountered by learners for academic purposes requires higher use of background knowledge than general types of text, anxiety increases in this situation, and strategies are used to solve this problem. This study is meaningful in that it examines the correlation between reading anxiety and reading strategy and it empirically examines the use of strategies according to the degree of anxiety.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
문과대학 > 한국어문학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE