Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

김유정의 「소낙비」에 나타난 ‘소리풍경’ 연구A Study on the Soundscape in Kim Yoo-jeong’s Novel Sudden Shower

Other Titles
A Study on the Soundscape in Kim Yoo-jeong’s Novel Sudden Shower
Authors
임보람
Issue Date
Sep-2021
Publisher
전남대학교 호남학연구원
Keywords
Sudden Shower; Soundscape; The rhetoric of sound; Wind; The motif of selling wire; 소낙비; 소리풍경; 소리의 수사학; 바람; 아내 팔기 모티프
Citation
감성연구, v.23, pp 169 - 190
Pages
22
Journal Title
감성연구
Volume
23
Start Page
169
End Page
190
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/153012
DOI
10.37996/EMO.23.6
ISSN
2093-7768
2714-108X
Abstract
이 글은 김유정의 「소낙비」에 나타난 소리의 형상을 ‘소리풍경’으로 읽어보고 그것의 의미를 밝혀보고자 한다. 이를 위해 ‘소리풍경’을 소설의 분석 틀로 사용할 수 있도록 그 용어를 정의하고, 이 개념이 선행연구와의 관계에서 「소낙비」를 해명하는데 어떤 역할을 하는지 살펴보려고 한다. 이 글은 작가가 독자에게 청자로서 ‘듣는’ 역할을 요구하기 위해서 소리의 수사적 상황을 구축하고 있다고 전제하며 출발한다. 작가가 서사적 요소들과 맺는 관계에서 비롯되는 소리의 효과를 중요한 소설의 기술방식으로 삼고 있다고 보기 때문이다. 이 지점이 독자가 문학적 상상력을 통해 소리를 듣는 과정이 소설 구조의 일부가 될 수 있다고 가정하는 이 글의 논의를 뒷받침한다. 본론에서는 작중인물들의 ‘듣는’ 국면이 중요하게 그려지고 있는 수사적 상황에 주목하여 서사 전개에서 소리의 효과가 어떻게 나타나는지 살펴본다. 소낙비가 내리는 과정을 중심으로 하여 2장에서는 소낙비가 내리기 시작하는 상황을, 3장에서는 소낙비가 내리고/ 그치는 상황을 각각 분석한다. 2장에서는 ‘소리풍경’을 형성하는 매개체인 바람의 역동성을 밝히고, 3장에서는 소낙비 소리의 존재 여부에 따라 구분되는 ‘소리풍경’의 양상을 분석한다. ‘소리풍경’은 ‘보는 풍경’이 아니라 ‘들리는 풍경’이다. 이 풍경에서는 언제나 청자가 상정되기 때문에 소리의 감각을 기반으로 소리 주체와 청자의 공동 관계가 형성된다. 소설의 내적구성이 이 관계와 효과를 담지하기 때문에 ‘소리풍경’은 작중인물의 감각과 심리, 독자의 상상력, 소설의 구조와 서사 등을 만들어내는 역동적 힘을 지닌다. 나아가 ‘소리풍경’은 작가의 주제 의식까지 아우를 수 있는 수사학적 장치로 기능하기 때문에 기존의 연구에서 윤리적으로 문제 되었던 아내 팔기 모티프의 부정성을 미학적 층위에서 다시 고찰할 수 있는 지점을 마련해 준다.
This article attempts to read the shape of the sound in “Sudden Shower” as Soundscape and reveal its meaning. To this end, this article defines the term so that Soundscape can be used as an analysis framework for novels, and attempts to examine how this concept plays a role in clarifying “Sudden Shower” in its relationship with previous studies. This article starts with the assumption that the author is building a rhetorical situation of sound to ask the reader to play the role of ‘listening’ as a listener. This is because this article believes that the effect of sound resulting from the relationship between the author and the narrative elements is an important method of description of the novel. This point supports the discussion in this article, assuming that the process of the reader listening to sound through literary imagination can be part of the novel structure. In the main topic, we look at the aesthetic structure of sound in narrative development, paying attention to the rhetorical situation in which the ‘listening’ phases of the characters in the work are depicted as important. Chapter 2 reveals the dynamics of the wind as a medium that combines sound and scenery to form a Soundscape. Chapter 3 analyzes the aspect of the Soundscape of the shower rain, focusing on the situation in which the shower rain falls and the situation in which it stops. Soundscape is not ‘visible Scenery’ but ‘hearing Scenery.’ In Soundscape, listeners are always assumed, so a common relationship between the sound subject and the listener is formed to realize a sense of being together. Since the inner composition of the novel contains this relationship and effect, Soundscape is a rhetorical device that has the dynamic power to create the senses and psychology of the person in the work, the reader's imagination, the structure and narrative of the novel, and can encompass theme consciousness. Therefore, the Soundscape provides a point where the negativity of the motif of selling wire, which was ethically problematic in existing studies, can be reconsidered at the aesthetic level.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE