Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

다문화상담자 역량모형 개발Developing a Competency Model for Multicultural Counselors

Other Titles
Developing a Competency Model for Multicultural Counselors
Authors
이영란
Issue Date
Jun-2021
Publisher
숙명여자대학교 아시아여성연구원
Keywords
다문화상담; 다문화상담자 역량; 역량모형; 델파이; 계층화분석법(AHP); multicultural counseling; multicultural counselors competency; competency model; Delphi method; Analytic Hierarchy Process(AHP)
Citation
다문화사회연구, v.14, no.2, pp 77 - 122
Pages
46
Journal Title
다문화사회연구
Volume
14
Number
2
Start Page
77
End Page
122
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/153080
DOI
10.14431/jms.2021.6.14.2.77
ISSN
2005-2553
Abstract
본 연구의 목적은 한국의 상황에서 요구되는 다문화상담자의 지식, 기술, 태도 등에관한 역량모형을 개발하는 것이다. 연구모형 초안을 개발하기 위해 다문화상담자 7인을대상으로 심층면접을 진행하고, 다문화가족지원센터 상담자 12명과 다문화학생들을 상담하는 상담사 28명을 대상으로 개방형 설문조사를 진행하였다. 역량모형 초안에 대한내용타당성을 검증하여 최종적으로 확정하기 위해 17명의 델파이 패널을 대상으로 3회의델파이 조사를 실시하고, 확정된 다문화상담자 역량모형의 각 역량 항목들 간의 상대적중요도를 파악하기 위한 가중치 평정 델파이 조사를 위해 15명의 델파이 패널을 대상으로계층화분석법(AHP)을 사용하여 역량항목들의 쌍대비교 설문을 실시하였다. 그 결과 첫째, 최종 도출된 역량모형은 3단계 위계구조로, 3개의 역량군과 13개의 역량요소, 47개의 역량 지표로 구성되었다. 둘째, 다문화상담자 역할, 세 가지 역량군, 각 역량군에 속한역량요소, 역량지표의 국지적 가중치와 복합가중치를 제시하였다. 셋째, 패널집단별 가중치를 제시하여 다문화 상담의 특수성이 반영된 다문화상담자 역량의 상대적 중요도를확인하였다. 마지막으로 연구의 의의와 한계, 후속연구를 위한 제언을 하였다.
This study seeks to develop a competency model for multicultural counselors. The study included the following questions: (1) what are the components of a competency model for multicultural counselors? and (2) what is the relative importance of competencies in common and specific multicultural counseling settings? To address these questions, a three-stage methodology was employed. Firstly, a conceptual competency model for multicultural counselors was developed based on comprehensive literature reviews, in-depth interviews, and open-ended questionnaires. Secondly, a delphi was performed to evaluate the draft of the competency model, with the delphi panels selected from diverse fields of multicultural counseling. Consequently, seventeen multicultural counselors participated in the three rounds of delphi surveys. The results of the competency model adequacy analysis demonstrated three competency clusters, thirteen competency factors, and forty-seven competency indicators. Thirdly, an additional delphi survey was performed to identify the relative significance of each competency component of the confirmed models. The Analytic Hierarchy Process method was allied in this stage to calculate weights and consistency ratios. The resulting competency model of multicultural counselors reflected the specificity of Korean multicultural counseling, and provided an important knowledge base for developing educational curriculum for Korean multicultural counselors. Accordingly, the findings and implications were also discussed.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE