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코로나19 펜데믹에서 흡연자의 관여인식이 금연행동의도에 미치는 효과에 관한 연구 공포감과 자기효능감의 매개 및 조절된 매개효과"A Study on the Effect of Smokers’ Perceived Involvement on the Intention to Quit Smoking in the COVID19 Pandemic The Mediation and Moderated Mediation Effects of Fear and Self-efficacy"

Other Titles
"A Study on the Effect of Smokers’ Perceived Involvement on the Intention to Quit Smoking in the COVID19 Pandemic The Mediation and Moderated Mediation Effects of Fear and Self-efficacy"
Authors
오아름이준영김수진김활빈
Issue Date
Mar-2021
Publisher
한국광고홍보학회
Keywords
"코로나19 팬데믹 ∙이슈 관여도 ∙공포감 ∙자기효능감∙금연행동의도"; "COVID-19 pandemic ∙Issue involvement ∙Fear ∙Self-efficacy ∙Intention to quit smoking"
Citation
광고연구, no.128, pp 5 - 34
Pages
30
Journal Title
광고연구
Number
128
Start Page
5
End Page
34
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/153141
DOI
10.16914/ar.2021.128.5
ISSN
1227-8181
Abstract
"본 연구는 코로나19 펜데믹 상황 속에서 흡연자가 코로나19와 흡연 관련 정보를접했을 때 흡연자들이 어떠한 인지적·감정적 반응을 통해 이후 금연행동의도에영향을 미치는지 살펴보았다. 구체적으로 흡연자가 고위험군에 속한다는 뉴스 기사를 접했을 때 인지적 차원에서 흡연자의 코로나19 정보에 대한 이슈 관여도가금연행동의도에 미치는 영향 사이에 공포감과 같은 감정적 반응과 자기효능감이어떻게 영향을 미치는지 매개효과와 조절된 매개효과를 검증했다. 전국의 만 19 세 이상에서 65세 미만 성인 남녀를 대상으로 온라인 설문조사를 실시하였고, 흡연자 1,000명을 분석 대상으로 삼았다. 연구 결과, 이슈 관여도는 금연행동의도에직접적인 영향을 미치지 못했지만, 공포감과 자기효능감의 완전 매개 및 조절된매개 효과를 확인했다. 즉, 흡연과 코로나19 관련 정보를 다룬 기사를 흡연자가관심을 가지고 주목하더라도 공포감과 같은 감정적 반응과 스스로 상황을 통제할수 있다는 자기효능감이 정보처리과정에 개입되어야 비로소 금연행동을 위한 변화의지를 가지게 된다는 것이다. 특히 자기효능감 수준이 높아질수록 공포감의매개효과는 더욱 커지는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 코로나19 팬데믹 상황에서 흡연자의 금연 유도를 위해서는 자기효능감이 주요 변인임을 밝힌 이론적함의와 함께 흡연자의 자기효능감의 조절 효과를 고려한 금연 캠페인 기획과 실행의 필요성에 대한 실무적 함의를 제시한다."
This study examined the effect of smokers’ cognitive and emotional reactions on their intention to quit smoking when they encounter COVID-19 and smoking-related information in the COVID-19 pandemic. Specifically, when smokers are exposed to the news article that smokers are at high risk, the mediating effect and moderated mediating effect are investigated to look at how fear and self-efficacy affect the effect of smokers’ involvement in COVID-19 information on the intention to quit smoking. A nationwide online survey was conducted on adults (19 and over to under 65 years), and 1,000 smokers’ responses were analyzed. The result revealed that the degree of issue involvement did not have a direct effect on the intention to quit smoking, but the complete mediation and moderated mediating effects of fear and self-efficacy were found. Even if smokers pay attention to news articles about smoking and COVID-19 information, fear and self-efficacy that they can control the situation on their own should be intervened in the information processing to have a willingness to quit smoking. In particular, the higher the level of self-efficacy, the greater the mediating effect of fear. The findings suggest practical implications for the necessity of planning and executing a quit smoking campaignconsidering the moderating effect of smokers’ self-efficacy, along with theoretical implications that revealed that self-efficacy is the key variable for inducing smokers to quip smoking in the COVID-19 pandemic.
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