Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

이야기 나누기 수업절차모형 적용이 유아에게 미치는 효과A Field Study on the Effects of Story-Telling Instructional Process Model on Children's Learning Behavior.

Other Titles
A Field Study on the Effects of Story-Telling Instructional Process Model on Children's Learning Behavior.
Authors
정영희서영숙
Issue Date
Nov-2005
Publisher
미래유아교육학회
Keywords
Story-Telling; Clinical Supervision; Story-Telling Instructional Process Model; 이야기 나누기; 임상장학; 이야기 나누기 수업절차모형; Story-Telling; Clinical Supervision; Story-Telling Instructional Process Model
Citation
미래유아교육학회지, v.12, no.4, pp 359 - 385
Pages
27
Journal Title
미래유아교육학회지
Volume
12
Number
4
Start Page
359
End Page
385
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/15571
ISSN
1229-3083
Abstract
본 연구는 이야기 나누기 수업절차모형을 개발하여 유아교육 현장에 적용한 결과가 유아들에게 미치는 효과를 파악하기 위한 목적으로 이루어졌다. 472명의 연구대상 중 243명의 유아들은 실험집단으로 229명의 유아들은 각각 비교집단으로 배정되었다. 임상장학 집단 유아들은 이야기 나누기 수업절차모형을 적용하여 8주간 수업을 실시하였고, 비교집단 유아들은 일상적인 이야기 나누기 수업으로 진행하였다. 연구결과 첫째, 임상장학 집단의 교사들의 유아들은 일상적인 교육과정에 따른 교사의 유아들보다 이야기 나누기 수업절차모형을 적용한 수업활동 결과의 효과가 더 높았다. 둘째, 이야기 나누기 수업절차모형을 적용한 수업활동의 결과는 여아가 남아보다 더 높게 나타났다. 셋째, 이야기 나누기 수업절차모형의 적용 효과는 연령이 높을수록 더 높게 나타났다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
생활과학대학 > 아동복지학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE